Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37 och en fritt att bestämma, men
tråkigt ofta blir fördelningen tio par 4, fyra par 3 samt fyra par 5. Det beror på att väl digt många klubbar strävar efter att få ett totalt par på 72. - Jag tycker att man ska göra som na turen bjuder, säger Bengt Lorichs. - Om marken inte räcker till får det bli ett lägre par, banan blir garanterat inte sämre för det. I golfvärlden finns några hål med par 6, par 7 samt par 8. Dessa är emeller tid mycket sällsynta och har ofta gjorts i syfte att väcka uppmärksamhet. En golfbanas utformning hänger också starkt ihop med ekonomin. Sma kar det så kostar det. Eftersom med lemsavgifterna i svenska golfklubbar är bland de lägsta i världen tvingas sven ska banarkitekter ofta att koka soppa på en spik. Minsta spadtag kostar peng ar och detta måste man ta hänsyn till i planeringen. Medan en svensk bana kostar runt fem miljoner går räkningen i Storbritannien på minst det tiodubb- la. I Japan finns över huvud taget ingen gräns. A den andra sidan är nästan alla japanska golfare hänvisade till driving- ranger. Visst är det så, att vissa hål för be traktaren verkar totalt ospelbara, men det är inte alltid banarkitektens fel. En okänd berghäll under markytan, ett ovälkommet beslut från någon berörd instans och arkeologiska fynd är saker som kan tvinga fram en ny, och i många fall sämre, planlösning. Faller ett hål så faller i regel alla. BANARKITEKTUR ÄR en förhållandevis ny företeelse inom golfen. Ända fram till i slutet av 1800-talet designade banor na i stort sätt sig själva. På det naturli ga linkslandet (den obrukbara strand remsan mellan havet och den bördiga jorden) tarvades så gott som inga mänskliga ingrepp. Längden och anta let hål varierade samt ändras då och då på grund av översvämningar, slitage eller andra orsaker. Det första mänskliga ingreppet gjor des när de fyra första hålen på Old Course i St Andrews 1764 gjordes om till två. Detta gjorde att banan fick 18 hål mot tidigare 22. Eftersom Royal & Ancient Golf Club of St Andrews så småningom utvecklades till en förebild inom golfen blev det naturligt att för söka efterlikna den bana som klubben nyttjade. Detta är - möjligen - förklar ingen till att vi spelar just 18 hål i golf. I spåren av den första golfboomen, som inträffade under 1800-talets se nare hälft, började linkslandet tryta varför man blev tvungen att söka sig inåt landet. Där försökte man så gott det gick att efterlikna de gamla linksba- norna. En av pionjärerna var skotten Banarkitektur är en subjektiv konstart. Det som en banarki- tekt tycker om tycker nästa är avskyvärd, säger Bent Lorichs. I bakgrunden skymtar tredje hålet på Åkers- berga Golfklubb, en av de golfbanor som Lorichs designat. Tom Morris Senior, men medan hans arbete i stort sett gick ut på att hitta 18 passande greenområden, har dagens utveckling på maskinsidan gjort det möjligt att skapa i stort vad som helst. Därmed har banorna blivit alltmer onaturliga varför spontade väggar, greener i form av öar och så vidare har blivit en allt vanligare syn, inte minst i USA. Sedan 1930-talet är den strategis ka principen den dominerande, det vill säga, ett spel som bjuder på alter nativa spelvägar. Den spelare som övervinner ett svårare slag belönas med ett lättare läge inför nästa slag. Misslyckas han, kan det å den andra sidan innebära katastrof. Samtidigt finns en säkrare, och därmed längre färdväg, för den som inte är beredd att satsa så högt. I Sverige har banarkitektyrket http://www.golf.se Svensk Golf 3 1999 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132