Gasbilen 1
Gasbilisten klarar sig i hela landet D Ny gasbil.
I Trollhättan har delar av Saabs personal fått nytt jobb med att konvertera fyrhjulsdrivna Subaru till gasdrift. INNEHÅLL Gasbilar lyft för varumärket Biogas självklart val för miljöreportern Ny bilfabrik satsar på fyrhjulsdriven gasbil Så ska hela Sverige kunna tanka fordonsgas SID 4 SID 8 SID 10 SID 14 Flera nya modeller tar plats på gasbilsmarknaden SID 16 I KORTHET Y Osäkra regler hotar gasbilsförsäljningen Y Liten men stabil andrahandsmarknad Y Sant och falskt om gasbilar Y Vi som kör gasbil Y Begagnade gasbilar hyrs ut Y Tre av fyra vill köra på gas Y Gasbilar bäst för miljön Y Gas-Passaten i topp igen Y Göteborg nådde målet med 90 procent miljöbilar Y Gasen vinnare med nya miljöbilsregler år 2013 Y Biogasen kör hårt i STCC Y Kärt barn har många namn GASBILEN Gasbilen 2012 medföljer Energigas nr 3 2012 som bilaga. Tidningen ges ut av Energigas Sverige, S:t Eriksgatan 44, Box 49134, 100 29 Stockholm Tel: 08-692 18 47 Fax: 08-654 46 15 www.energigas.se Ansvarig utgivare: Anders Mathiasson E-post: anders.mathiasson@energigas.se Redaktör: Lotta Brandt E-post: energigas@mediabaren.se Tel: 08-714 83 10 Annonser: Bengtsson & Sundström Media Tel: 08-10 39 20 E-post: energigas@bs-media.se Grafisk form och layout: Mediabaren i Stockholm AB, Katarina Bangata 44, 116 39 Stockholm Upplaga: 11 500 exemplar Tryck: Sjuhäradsbygdens tryckeri, Borås FOTO: MARTIN FRICK å var det dags. Sommarens minisemester till fjällen i Dalarna skulle planeras – denna gång skulle familjen under tre dagar vandra i Grövelsjön för första gången. Det visade sig att det mesta fanns på fjällstationen och vi skulle ju bara göra dagsturer. Med andra ord behövdes ingen utrustning, som tält och sovsäckar. Det räckte att packa bekväma kläder, skor och möjligtvis en termos. ALLT VAR KLART. Till och med kattvakten var bokad. Men jag hade glömt resan . . . Två dagar före avresa undrade jag om det skulle gå att tanka fordonsgas på vägen till Grövelsjön? Faktum är att jag sällan tänker på gasmackar nu för tiden. Det funkar utmärkt att tanka min gasbil så det finns inget att tänka på. Jag bor i Stockholm där det under de senaste åren har byggts fler gasmackar och de mackar som finns har fått en större kapacitet. De barnsjukdomar som fanns med gas som tagit slut och köbildning på stationerna är som bortblåsta. Det bara funkar. I dag finns det 136 publika gasmackar i hela landet. Men i Dalarna är det tyvärr glest. Faktiskt inte en enda gasmack så långt ögat når. Tråkigt, men det är inget problem för oss gas bilister eftersom vi har en liten bensintank i reserv. KRÖNIKA MICHELLE EKMAN Fordonsgasansvarig på Energigas Sverige SVT:s miljöreporter Erika Bjerström kör på biogas. DET ÄR TUR att det i dag finns energieffektiva gasbilar och att de dessutom går att köra även där det inte finns gasmackar. Då behöver inte en tredagars minisemester till Dalarna avgöra vilken bil man ska köpa nästa gång. I dag finns många gasbilsmodeller på den svenska marknaden – och fler är på väg. Det kanske finns en som passar dig, ditt företag eller din familj? Tillsammans kan vi påverka till en hållbarare utveckling. Företag som Ikea, Siaglass med flera har redan valt gasbilar för att ta sitt miljöansvar. När vi använder ett drivmedel som produceras i Sverige gynnar vi svensk arbetskraft och utveckling av miljöteknik som redan i dag ger exportmöjligheter. Regeringen tillsatte nyligen en utredning om en fossiloberoende fordonsflotta. Gasbilarna är en del av en hållbar lösning och nu bör regeringen och konsumenterna tillsammans bana vägen för en fortsatt positiv utveckling på marknaden. Ju fler gasbilar som köps, desto fler gasmackar kommer att byggas. Du kan också påverka. GASBILEN 2012 3 FOTO: MALIN HOELSTAD