Gasbilen 1
Många företag väljer att köra sina tjänstebilar p
å gas. Det spar pengar och ger ett gott anseende – något som blivit allt viktigare. Förra året började Ikea i Älmhult att byta ut sina bensin- och dieseldrivna tjänstebilar mot bilar som körs på hundra procent biogas. I dag har de ett åttiotal gasbilar och i höst sätts en gasdriven buss i trafik för att frakta kunder till möbelvaruhuset. V Gasbilar lyft för varumärket i på Ikea har en mycket tuff miljöpolicy. Därför var det naturligt att satsa på icke-fossilt bränsle, säger Thomas Carlzon, vd på Ikea. Och fler följer efter – ty att vårda varumärket och att framstå som ett företag som är mån om miljön har blivit en konkurrensfördel att räkna med. Sedan år 2010 kör bryggerijätten Carlsberg i Sverige alla sina tjänstebilar på gas. Dessutom är tre gasdrivna lastbilar på gång. Coop Online har nu gas i tankarna på 70 procent av sina bilar som kör hem mat till privatpersoner i Stockholm och Mälardalen. Utveckla varumärken Mats Urde, ekonomie doktor i företagsstrategi vid Lunds universitet, och som varit med att utveckla och förfina varumärken som Volvo och Ericsson, uttrycker det så här: – Anseendet, bilden av ett företag, har blivit allt viktigare de senaste tio åren. Tidigare handlade det om vad man skulle välja. I dag ”Anseendet, bilden av ett företag, har blivit allt viktigare de senaste tio åren. ” Mats Urde, doktor i företagsstrategi 4 GASBILEN 2012 har det förskjutits mot vem man väljer att få varan levererad av. Gasmack i Älmhult Det var år 2010 som Ikea tog kontakt med energi bolaget Eon för att undersöka möjligheten att gå över till gas. Ikea gjorde från början klart att det måste vara ren biogas och inget annat. Ikea och Älmhults kommun förband sig att köpa in ett antal gasfordon. Det var en förutsättning för att vi skulle satsa och investera i en gasmack, berättar Lars Bengtsson, affärsutvecklare på Eon. Våren 2011 stod macken klar i Älmhult. Biogasen kommer från Kristianstads biogas och framställs av slakteriavfall och gödsel från grisar och kor. I dag är 81 av Ikeas cirka 190 bilar i Älmhult gasdrivna. Förutom Ikea, tankar taxi på macken liksom kommunens gasdrivna fordon – plus ett antal privatpersoner. – Försäljningen ökar hela tiden. Vår ambition är att öka leveransen de närmaste fem, sex åren från dagens 250 000 kubikmeter per år till 500 000 kubikmeter, säger Lars Bengtsson på Eon. Sparar pengar Övergången till biogas har sparat pengar för Ikea. Bilarna är visserligen dyrare i inköp – men energisnålare samtidigt som de är skatte befriade i fem år. Tänker Ikea göra samma sak på fler av sina varuhus i Sverige? – Där det är praktiskt tekniskt möjligt ska vi gå över till biogas. Men det är inte alltid Full gas. Chauffören Jonny Forslund har biogas i tanken lätt. I Stockholm till exempel har man problem med att tillgodose behovet av biogas. Därför är det fullständigt avgörande att det finns mackar med biogas, säger Thomas Carlzon på Ikea. Fler gasmackar nödvändigt Sia Glass, som har försäljare som rör sig över hela landet, illustrerar problemet. Företaget har viljan och ambitionen att gå över till gas. Men i dag kör bara två av deras 50 försäljare på gas. Lars Erling Larsson, ekonomiansvarig på Sia Glass, förklarar varför: – Eftersom utbudet av gasmackar är begränsat blir det omöjligt för de flesta av våra försäljare som täcker stora områden att köra på gas. Hade det funnits fler skulle fler välja gas.