MES 1
NYHETER LÅNGRESA PÅ GÖTA KANAL ALLTMER POPULÄRT N
YTT PROJEKT GRANSKAR BATTERIBYTEN FÖR TUNGA FORDON FOTO: PRESSBILD I ett nytt forskningsprojekt kommer VTI tillsammans med Linköpings universitet och en expertgrupp granska om ett batteribytessystem för tunga elfordon kan genomföras i Sverige. Och om det är möjligt, hur det kan göras. Tekniken används redan i stor skala i Kina, men i Sverige känner många ännu inte till vad batteribyte är. Jämfört med laddning av elfordon med kabel har ett batteribytessystem (battery swapping) flera fördelar. Det bygger på tillgänglig teknik, skulle kunna vara enklare att bygga ut och möjliggör separata livscykler för batterier respektive fordon. Själva bytet till ett fullt batteri går också snabbt, på några minuter, jämfört med laddning med kabel av ett fastmonterat batteri. Den stora utmaningen är att batteribyten kräver ett helt nytt affärssystem, där både etablerade och nya aktörer samverkar på nya sätt för att skapa gemensamma värden. Tekniken finns, men affärsmodellen saknas, enkelt uttryckt. Det nya projektet ”Genomförbarhetsstudie för en uppskalning av batteribytessystem för tunga fordon” ska undersöka just detta – utöver de tekniska förutsättningarna, vilka är de affärsmässiga förutsättningarna för batteribytessystem i Sverige och vad krävs för att det ska bli affärsmässigt lönsamt? En konkret fråga är till exempel hur ett ägande av batterier och batteribytesstationer skulle kunna se ut om batteriet och fordonen skiljs åt och inte behöver ha samma ägare. – Vi ska också utvärdera för- och nackdelar med batteribyten jämfört med andra alternativ, framför allt laddning med kabel. Som teknik har batteribyten hittills inte haft speciellt mycket fokus på sig i Sverige, säger Svetla Käck, projektledare och senior forskare på VTI. Ytterligare aspekter av ett framtida batteribytessystem som ska utredas rör kartläggning av aktörer, certifieringar och regelverk, standarder, samt eventuell påverkan på jämställdhet i branschen. Parallellt med det nya forskningsprojektet finns dessutom en ansökan om att i närtid bygga upp en batteribytesdemonstrator med tre batteristationer, en i Norrköping, en i Linköping och en i Stockholm. I den ansökan är nätverket Logistikia bestående av företag inom logistikbranschen engagerat. Dessa företag kommer också vara respondenter i VTI:s och LiU:s forskningsprojekt. Forskningsprojektet ”Genomförbarhetsstudie för en uppskalning av batteribytessystem för tunga fordon” är ettårigt och finansieras med fem miljoner kronor av Energimyndigheten. Källa: www.vti.se ® FOTO: PRESSBILD Stromma fortsätter att ha ett kraftigt bokningstryck efter pandemin. Många utländska turister står i kö efter att få uppleva Sverige och speciellt Göta kanal. Uppmärksamhet i TV och film kan ha bidragit till intresset. Göta kanal har alltid varit en populär sightseeingtur för den utländska marknaden. Inför säsongen märks det framför allt på de längre resorna, 4-6 dagarsturer, där andelen utländska gäster är störst. Särskilt högt är trycket att få åka längs med Göta kanal bland de tyska turisterna. - Vi har en bra och kvalitativ produkt som lockar gäster från hela världen. Tyskarna har alltid varit en relativt stor målgrupp och nu har den tyska marknaden fått en extra injektion. Det har skett med hjälp av en dokumentärfilm om Göta kanal. Den sändes första gången för ett par år sedan och nu har den repriserats. Den charmar tyskarna rejält, säger Peter Henricson, Sverigechef på Stromma som äger Göta kanal-bolaget. Nytt för i år är dock att även svenskarna bokar de längre resorna. – Det är alltid roligt när vi ser att turister vill tillbringa längre tid på våra resor. Den svaga kronan förstärker viljan att semestra här hemma, säger Peter Henricson. Källa: www.stromma.com ® 6