Nöjesnytt Kalmar 1
Nöjesnytt Kalmar Sida 2
Nöjesnytt Kalmar Sida 3
Nöjesnytt Kalmar Mingel
Nöjesnytt Kalmar Sida 5
Nöjesnytt Kalmar Sida 6
Nöjesnytt Kalmar Sida 7
Nöjesnytt Kalmar Månadens Kalmarprofil
Nöjesnytt Kalmar Sida 9
Nöjesnytt Kalmar Sida 10
Nöjesnytt Kalmar Sida 11
Nöjesnytt Kalmar Sida 12 uppe bland molnen med spu
E Har man någonsin drömt om att bli pilot kanske förverkligandet är närmare än man tror. SPU, en av Sveriges mest erkända pilotskolor, håller nämligen till i Kalmar. n ovanligt solig torsdag befinner sig Nöjesnytt i ett tvåsitsigt flygplan någonstans mellan Kalmar och Öland. Bron sträcker sig stolt från kust till kust, proportionerna är svårfattliga, och flygläraren Henrik Halvarson småler under sitt headset och sina pilotbrillor. På marken, bakom ett krön vid Kalmar flygplats sitter fyra elever i nyrenoverade lokaler och pluggar inför nästa tenta. Henrik som visar oss runt är flyglärare, och har själv gått sin utbildning genom SPU. Förutom att han låter oss följa med på en magkittlande flygtur, svarar han också på alla våra frågor om utbildningen på plats. UTBILDAR FRÅN GRUNDEN Svensk Pilot Utbildning, SPU, bildades i Göteborg 1998. Idag är det en av de äldsta och bäst etablerade pilotskolorna på sin nivå i Sverige. Här utbildas blivande trafikpiloter, alltså tjejer och killar som vill bli kommersiella piloter och flyga civilt trafikflyg. I Kalmar erbjuds en fyra månaders del av den totalt två år långa utbildningen. – Här läser man från grunden, berättar Herik. Från att inte kunna något tar man olika certifikat i olika behörighetsnivåer. Man börjar med PPL som är den mest grundläggande kursen inom flygning, och den som erbjuds i Kalmar. Sedan följer IRME där man lär sig instrumentflyg och tvåmotorsflyg, ATPL som är en teorikurs och slutligen läser man CPL där man får sin kommersiella behörighet. Planen man använder sig av är av märket Diamond, typ DA20, DA40 och DA42. SPU erbjuder även kurser för helikopterflyg och i tvåpilotsystem, där man lär sig samarbeta i cockpit. 12 | nöjesnytt – Vill man ta fler kurser bör man ta en typutbildning där man specialiserar sig på att flyga ett visst flygplan, då vissa flygbolag kräver en sådan idag. Vi erbjuder en typutbildning på SPU för Boeing 737, vilket är världens mest vanliga flygmaskin. KALMAR ETT LUGNARE ALTERNATIV Skolan på Säve, Göteborgs flygplats, har expanderat stadigt de senaste åren, förklarar Henrik. Till slut blev det svårt att växa mer på Säve och man började se sig om efter andra städer att lägga del av utbildningen på. – Kalmar är en väldigt bra flygplats som har lite av varje, från kommersiell trafik mot Stockholm och charterdestinationer till flygklubbsverksamhet. Det ligger också vädermässigt bra till vid kusten och har oftast bra flygväder. Peter Wdowsky från Katrineholm tycker det är positivt att läsa utbildningen i Kalmar, det är en liten klass med bra sammanhållning och det är ett kul ställe att flyga på. Det tar ungefär en och en halv månad innan eleverna får flyga själva, efter det flyger de ett par dagar i veckan. Vädret får avgöra vilka dagar det blir teori och inte. FRAMTIDSUTSIKTER Kursen riktar sig till både tjejer och killar. Visst har majoriteten hitintills varit killar, erkänner Henrik, men de ser gärna fler tjejer i framtiden. Tidigare elever från SPU jobbar idag bland annat på City Airlines, Ryanair, Skyways, Goldenair och Airbaltic. – Det finns otroligt många olika flygbolag att vända sig till, berättar Henrik, och då certifikatet man får är ett så kallat Europeiskt Certifikat så breddas marknaden till stora delar av världen. Man kan också välja att jobba som flyglärare, som Henrik själv. ATT BLI PILOT SPU är privatägt men CSN-berättigat, och kostnaden ligger på runt 650 000 kr i nuläget. – Något väldigt bra med SPU är att man kan välja att plugga utefter ett moduslystem. Det innebär att du kan pausa din utbildning efter en kurs, för att kanske tjäna ihop mer pengar i ett år, och sedan komma tillbaka och läsa resten. Det är ju ändå ganska stora summor pengar vi pratar om, säger flygläraren. För att kunna söka måste man ha grundläggande behörighet och genomgå en medicinsk undersökning hos en flygläkare. Man får till exempel inte vara färgblind, ha högt blodtryck eller diabetes. En gång varje till varannan månad arrangeras så rekryteringsdagar med information och intagningstester. – Vi vill kolla att de som söker har vad som krävs, säger Henrik, matte, fysik och logiskt tänkande är viktiga egenskaper om man vill bli pilot. Nästa rekryteringsdag är den 17 maj i Göteborg, och mer information kan man hitta på www.svenskpilotutbildning.se n TEXT & FOTO: MALIN LORENSSON
Nöjesnytt Kalmar Sida 13
Nöjesnytt Kalmar Sida 14
Nöjesnytt Kalmar Sida 15
Nöjesnytt Kalmar Sida 16
Nöjesnytt Kalmar Sida 17
Nöjesnytt Kalmar Trend/Badmode
Nöjesnytt Kalmar Sida 19
Nöjesnytt Kalmar Sida 20
Nöjesnytt Kalmar Sida 21
Nöjesnytt Kalmar Sida 22
Nöjesnytt Kalmar Sida 23
Nöjesnytt Kalmar Sida 24
Nöjesnytt Kalmar Sida 25
Nöjesnytt Kalmar Sida 26
Nöjesnytt Kalmar Sida 27
Nöjesnytt Kalmar Sida 28
Nöjesnytt Kalmar Sida 29
Nöjesnytt Kalmar Sida 30
Nöjesnytt Kalmar Sida 31
Nöjesnytt Kalmar Sida 32
Nöjesnytt Kalmar Sida 33
Nöjesnytt Kalmar Solbrillor
Nöjesnytt Kalmar Sida 35
Nöjesnytt Kalmar Sida 36
Nöjesnytt Kalmar Sida 37
Nöjesnytt Kalmar Sida 38
Nöjesnytt Kalmar Serier
Nöjesnytt Kalmar Teknik
Nöjesnytt Kalmar Sida 41
Nöjesnytt Kalmar Sida 42
Nöjesnytt Kalmar Sida 43
Nöjesnytt Kalmar Sida 44
Nöjesnytt Kalmar Sida 45
Nöjesnytt Kalmar Recensioner
Nöjesnytt Kalmar Sida 47
Nöjesnytt Kalmar Studenterbjudande
Nöjesnytt Kalmar Sida 49
Nöjesnytt Kalmar Sida 50