Utmärkt Göteborg 1
TIO IKONISKA BILAR SOM TACKAR FÖR SIG Audi TT Eft
er 26 års tjänstgöring och 662 762 tillverkade exemplar tackar Audi TT för sig. Sportkärran lanserades den 18:e februari 1998 och namnet har sitt ursprung i Tourist Trophy-tävlingarna (TT) som kördes på Isle of Man. På det engelska fastlandet var biltävlingar på allmän väg förbjudna i början av förra seklet men på den gröna ön mitt ute i irländska sjön var det fritt fram. Nu får dock Audi TT stryka på foten till förmån för nya elbilsmodeller och som en sista hälsning lanseras ”Final Edition”. Bugatti Chiron Det var på Genèves bilsalong 2016 som ridån gick upp för Bugatti Chiron och nu åtta år senare har hyperbilen kört till vägens ände. Det är ingen hemlighet att fransosen är långt ifrån politiskt korrekt i dessa miljötider med sin åttaliters W16-motor på 1 479 hästkrafter. Trots sin massiva prislapp på 35 miljoner kronor så har 500 exemplar lämnat drömfabriken i Molsheim och alla bjuder på en ny dimension av fartblindhet. Vad sägs om att färdas noll till hundra km/h på 2,5 sekunder och toppa 425 km/h? Chiron är en milstolpe i bilhistorien och vi kommer förmodligen aldrig få uppleva något liknande igen. Chevrolet Camaro Det är inte första gången vi vinkar farväl till Chevrolet Camaro. Matchen började 1966 då General Motors presenterade en brutal utmanare till braksuccén Ford Mustang. Det blev genast en tuff fight om kunderna som pågick ändra fram tills 2002. Sju år senare gjorde amerikanarna en kovändning och återupptog produktionen vid fabriken i Michigan. Men nu är det återigen dags att ta farväl av såväl muskelbilen som 350 anställda vid produktionen. Frågan är om det är spiken i kistan för gott eller om jänkaren kommer att återuppstå en tredje gång… Dodge Charger I slutet på sextiotalet invaderades USA av muskelbilar och jänkarna fick stifta bekantskap med Chevrolet Camaro, Ford Mustang och naturligtvis Dodge Charger. Konkurrensen var stenhård och alla med brylkräm i håret letade efter ”most bang for the buck” eller mest fart för stålarna. Men tiderna förändras och vi med dem. Dodge har därför beslutat att lägga ner såväl Charger som Challenger och eftersom Chrysler 300 byggs på samma plattform så dras även den med i fallet. Dagens muskelbilar med stora vinkelåttor är därmed ett minne blott. Ferrari Portofino Ferrari är inte ute på djupt vatten trots att Portofino döpts efter en liten exklusiv italiensk fiskeby. Designen är riktigt läcker och sittbrunnen går under benämningen 2+2, vilket innebär ett litet bakre nödsäte som lämpar sig bäst för golfklubborna. Men efter sju år är det i alla fall färdigspelat för Portofino och det är inte konstigare än att man ska fånga nya kunder på kroken med nya Roma Spider. Båda fullbloden har nämligen samma skönsjungande V8 på 620 hästkrafter. 26