Aktuella Byggen 1
INTERNATIONELLT Elbfilharmonins utsiktsterrass på
konserthusets sydsida. Foto: Ivan Baan. anspråk och på att bygget drog ut på tiden. Tvister mellan Hamburgs stad och byggföretaget Hochtief ledde till att bygget stoppades tillfälligt bland annat för att en del skador på den bärande betongkonstruktionen under konsertsalen skulle undersökas. En del av det gamla hamnmagasinet som bildar fundamentet för det nya huset blev också illa åtgånget och måste repareras. Hård kritik Sedan tidigare pågår en utredning om ekonomin, som redan under första byggfasen rusade från 77 miljoner euro till långt över 300 miljoner euro. Dessutom utreds det yttersta politiska ansvaret för förseningar och fördyringar. Hamburgs stad tvingade fram en noggrann kvalitetskontroll av konserthusbygget. Under byggstoppet krävde staden att Hochtief skulle fortsätta arbetet utan dröjsmål. Kritiken var hård mot Hamburgs styrande politiker och ett av Europas största byggföretag, Hochtief, fick också ”en ordentlig släng av sleven”. Om inte bygget hade kommit igång igen hotade staden att säga upp alla avtal med byggkoncernen. Nu när projektet är färdigt brottas byggföretaget fortfarande med likviditetsproblem, delvis orsakade av Elbfilharmoni. Företaget försökte försvara sig mot kritiken genom att i sin tur hänvisa till kaotisk planering och ständigt förändrade idéer hos arkitekterna. Lagom inför vintern 2013 - 2014 klarade byggarna av att placera konserthusets iögonfallande tak högst uppe på byggnaden. Avsmalnande och asymmetrisk Tyvärr kommer takets vackraste delar inte att synas från kajen. Taket är 15 meter högt och täcker en yta på 50 kvadratmeter. För de speciellt intresserade finns dock en utsiktsplats högst uppe på taket, som består av mer än 100 prefabricerade och starkt ljusreflekterande betongplattor. Var och en av dessa har utformats individuellt beroende på byggnadens avsmalnande, asymmetriska form. Konsertpubliken kan också beundra ett aktningsByggföretaget Hochtiefs byggnadschef Werner Kuhn visar byggets svåraste del, konserthallens inåtbuktade gipsplattor. Foto: Markku Björkman. värt organiskt valv utan stödjande pelare underifrån. Valvet består av kilformade stenar som hålls på plats genom att de pressas mot varandra. Eftersom belastningen från stenarna pressas vinkelrät mot belastningens riktning orsakar valv kraftiga horisontella tryck på de bärande byggnadselementen. Ett 60-tal stålädrar, som har installerats under hallens vågformiga och spetsiga sida, utgör den enda förbindelsen mellan takkonstruktionen och hallen. Dess inre hölje står och svävar så att säga. Fjädrarnas syfte är att akustiskt separera konserthallen från övriga byggnaden. Totalt har 362 stålädrar inmonterats vid andra särskilda kontaktpunkter runt hallen, för att förhindra störande ljud utifrån. Inåtbuktade gipsplattor Stora konserthallens unika akustik beror på väggytans konstruktion, som består helt av små fyrkantiga och inåtbuktade gipsplattor. – Installering av plattorna var vårt största problem. Detta porösa material gav oss många gråa hår och bidrog till att höja kostnaderna, berättar byggnadschefen Werner Kuhn för journalister. Elbfilharmonin är utan tvekan en gigantisk kultursatsning, kanske den enskilt dyraste på hundra år i Tyskland. – Byggnaden är mer än bara en konserthall, berättar Reinhard Stuth, som är statssekreterare med ansvar för kulturen i Hamburg, vid en presskonferens. Elbfilharmoni blir enligt honom också en symbol för Hamburg. Med sin arkitektur, som liknar en skulptur, kan det nya musikhuset i Hamburg bara jämföras med ett annat operahus, det i Sydney, menar Stuth. HafenCity handlar dock om mycket mer än en ny konserthall. Runt Elbfilharmonie, vid floden Elbe pågår en febril byggverksamhet just nu. Hamburgs gamla hamn är en väldig arbetsplats sedan flera år tillbaka. I hamnen deltar bland annat Hochtief i byggandet av tiotusentals kontorsarbetsplatser och flera tusen bostäder, delvis i de gamla hamnmagasinen och delvis som nybyggen. n AKTUELLA BYGGEN NR 1 • 2017 81