KIA STORY 1
Nya Kia Stonic är möjlig att beställa i en rad ol
ika färgkombinationer ut- och invändigt. K ia Story provkör nya Stonic på världspremiären för motorjournalister i Berlin i slutet av september. I mitten av oktober når bilen försäljningshallarna i Sverige. Första intrycket av Stonic är att designen är självsäker, kaxig. Det går i hög grad att personifiera bilen genom en rad olika färgkombinationer ut- och invändigt. Från och med nästa år kommer det även att gå att beställa tvåfärgslack, med en annan färg på taket. Innerutrymmena är generösa för en bil som bara är 4,1 meter lång. Benutrymmet i baksätet är väl tilltaget. Axelbredden är bäst i klassen. Även lastförmågan är hög. Lastöppningen är bred och bagageutrymmet rymmer 352 liter eller 1 155 liter med baksätet fällt. Genom att det är en SUV är det lätt att komma in i bilen och man sitter också lite högre, vilket ger en bra sikt. På en sjutums pekskärm når man uppkopplade tjänster och kan spegla sin mobiltelefon. Stonic är utrustad med Apple CarPlay förberedd för Android Auto. VI TESTAR STONIC i stadstrafik, på landsväg och även i hög fart på en avlyst bana på ett gammalt flygfält. Bilen är säker på vägen med trygga köregenskaper, kupén är tyst, och bilen är lättkörd och KIA STORY 2 2017 Y 1 2017 svarar fint när man provocerar den. Tyngdpunkten är låg för klassen. Den höga vridstyvheten gynnar väghållningen och sänker vikten. Vi testar bensinmotorerna 1,4 MPi på 100 hk och 1,0 T-GDi på 120 hk samt en dieselmotor (som inte kommer till Sverige). Den lilla, men starkare, bensinmotorn passar bilen allra bäst. Den lägre vikten över framaxeln påverkar köregenskaperna positivt. Bilen blir rapp och väldigt direkt i sitt uppträdande. Intrycket efter provkörningen är att bilen skulle klara av en betydligt starkare motor. TILL SVERIGE KOMMER, förutom de två nämnda bensinmotorerna, ytterligare en bensinmotor på 1,25 liter på 82 hk. Den förväntade storsäljaren är 120-hästars motorn. Den har högst effekt, men ändå lägst bränsleförbrukning. Samtliga motorer har manuella växellådor. Under 2018 lanseras en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, DCT. Stonic är fulladdad med de senaste säkerhetssystemen. Autobroms med fotgängarskydd är standard, liksom trötthetsvarnare och filövervakning. Det elektroniska stabilitetssystemet inkluderar aktiv vridmomentskontroll (Torque Vectoring by Braking) och kurvbromskontroll. Som första bil i klassen har den också helljusassistent. Stonic är designad och utvecklad i Europa. 25