Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | motor Text:Willy Priske och
Jenny Nilsson / © CNP AB Foto: CNP AB I det närmaste perfekt Den har en laddeffekt på maximalt 480 kilowatt och batterierna kan fyllas från tio till 80 procent på tio minuter. Lägg därtill en premiumkänsla som till och med slår stortyskarna på fingrarna. Toppa till slut med ett pris som i vissa fall är hälften av vad konkurrenterna kostar. Häng med oss till Portugal och den första provkörningen av nya Zeekr 7X. En familjebil som visar sig vara i det närmaste perfekt. På den kinesiska hemmamarknaden har Zeekr åtta olika modeller och av dessa har hittills tre letat sig fram till Europa. Zeekr 001 som mixar en praktisk kombi med en linjeskön coupé, mellansuven X och nu även premiumsuven 7X. Hela gänget tillhör Geely-koncernen och byggs i Kina men är formgivna på märkets designcenter i Göteborg. Låt oss därmed börja med formgivningen som är riktigt lyckad och där elegans möter funktion. Men låt oss återkomma till detta och först spana in interiören som andas premium in i minsta detalj. Föra38 rens arbetsplats är heldigital och infotainmentskärmen på mittkonsolen sträcker ut sig hela 16 tum. Framstolarna är riktigt bekväma samtidigt som baksätet bjussar på gott om plats. Zeekr 7X lanseras i tre olika utföranden varav två med bakhjulsdrift och en med fyrhjulsdrift. Core RWD kan bli din för 579 000 kronor men vi fokuserar oss på toppmodellen Privilege AWD som också förväntas bli storsäljaren. Här saknas absolut inget i utrustningsväg och vad sägs om att dörrarna öppnas elektriskt? Å andra sidan får du betala 689 000 för kalaset, vilket är mycket pengar men ändå riktigt prisvärt. Vi tackar dessutom för många fiffiga förvaringsutrymmen och med baksätet uppfällt ryms 539 liter bagage plus 42 liter i den främre frunken. Därmed finns utrymme så det både räcker och blir över, vilket även kan sammanfatta drivlinan som i testbilen består av dubbla elmotorer på 630 hästkrafter. Det har regnat kraftigt i Portugal under en period och när vi rullar ut på de slippriga vägarna gör sig hela stallet påminda. Accelerationen från noll till hundra rullar på brutala 3,8 sekunder och hjulen lyckas inte riktigt hålla greppet. Upplevelsen är dock helt odramatisk på grund av fyrhjulsdriften och den ställbara luftfjädringen. Zeekr har också tänkt på alla som har behov av att ta sig fram på dåliga vägar – den maximala markfrigången är hela 23 centimeter. Tja, nya 7X är i det närmaste perfekt och blir en stenhård nöt att knäcka för konkurrenterna. Tekniska data för Zeekr 7X Privilege AWD Elmotor: Max effekt 630 hk. Max vridmoment 710 Nm. Batteri: Litiumjon på 100 kWh. Laddeffekt 22 kW AC / 480 kW DC. Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,6 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 290, längd 479, bredd 210, höjd 165. Tjänstevikt 2 535. Dragvikt 2 000 kg. Prestanda: Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,8 sek. Förbrukning: 19,9 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 543 km (WLTP). Pris: 689 000 kronor. + Plus… Komfort och premiumkänsla Generösa garantier Laddeffekt Prestanda - Minus… Få återförsäljare och verkstäder B-stolpen skymmer sikten