Nöjesnytt Växjö 1
ımplosıon I spelet Implosion tar du kontroll över
Jake, en lite kaxig mech suit pilot som kontrollerar en maskin kodad ”Avalon”. Jake tillhör en liten grupp människor som överlevt jordens “undergång” och som nu är tillbaka för att undersöka vad det var som hände, men när de kommer fram inser man att allting inte riktigt står rätt till. Själva storyn är inte den starkaste som skrivits, men med lite halvsnygga mellanakter och ett mer än okej röstskådespel så gör det inte så mycket. Det viktiga är ju ändå hur det är att spela spelet. Från början är Implosion ett mobilspel som nu har konverterats till Nintendos Switch (som jag spelat det på) och detta verkar vara en populär metod då det blir lite billigare för spelstudion - eftersom de redan har ett spel och man når ut till en potentiell ny marknad och drunknar inte bland miljontals andra spel. Den här gången har det funkat riktigt bra. Kontrollerna är lätta och att komma in i menyn funkar okej, men det finns lite till att önska i inställningar och det är som sagt en lite tunn story. Själva spelandet är ett klassiskt ”hack and slash”, men då det har utvecklats på en lite mer begränsad hårdvara är det inte direkt horder av fiender man möter, men det finns så det räcker och blir över. Varje bana har även ett eller flera mindre uppdrag som till exempel “ta ingen skada” eller “använd bara avståndsvapen”. Klarar man av dessa får man en bricka, en så kallad “badge”, och när man har samlat på sig ett antal låser man upp någonting till sin hjälte. Man kan även uppgradera sin mech suit i Ark Systemet, där kan man välja mellan sex olika egenskaper som förbättrar karaktären på något sätt och en extra som avgör vad man har för specialegenskaper. Man kan jämföra det med att uppgradera sin rustning i ett fantasybaserat spel. Det största problemet med detta uppgraderingssystem är att det inte finns några förklaringar över vad de olika uppgraderingarna gör. Man får en siffra och en procent på hur mycket sämre eller bättre en viss egenskap är, men vad den egenskapen har för betydelse vet man liksom inte. Man får helt enkelt prova sig fram eller köra på sådant som låter bekant som “extra XP” eller “crit chance” och så vidare... När man har spelat sig igenom spelet en gång öppnas ett IMPLOSION (NINTENDO SWITCH) BETYG: 3 nytt svårare läge upp, men där tål bara fienderna mer (det är inte särskilt intressant) och så låses det upp ett utmaningsläge “Last man standing”. Där gäller det som namnet kanske avslöjar att överleva till slutet av ett antal vågor med fiender. Är det kul? Nja, inte särskilt… men det ger lite mervärde för de pengar man spenderat på spelet. I TEXT: CARL LINNÉ SPELNYHETER CHURCH OF HANZO En brasilianare har skapat en religion baserad på karaktären Hanzo från spelet Owerwatch. Utövarna i Church of Hanzo har lediga tisdagar för religiösa studier och frasen “Hanzo main” är förbjuden. Syftet med detta var att visa hur lätt det är att starta en religion och som religion behöver du inte heller betala skatt. JAPANERNA SPENDERAR MEST I POKÉMON GO I snitt 220 kronor per spelare lägger japanerna på monsterfångarspelet, vilket är hela tre gånger så mycket som amerikanerna som är tvåa på listan och som i sin tur är det land som lagt mest pengar på spelet under det gångna året. På topp10-listan hittar vi även Sverige som placerar sig lagom i mitten med cirka 50 kronor per spelare i snitt. 58 | nöjesnytt