Bygdegården 1
”Jag ville täppa till luckorna på turnékartan” Li
nnea Henriksson älskar att turnera och stå på scen. Just nu är hon ute på vägarna med konceptet den lilla turnén som besöker platser som hon vanligtvis inte spelar på. Linnea Henrikssons initiativ den lilla turnén är en fullskalig pop-produktion med artist, liveband, ljud och ljus. Turnén är inte bara en besökare utan finns med genom extra support i förarbetet för mindre erfarna arrangörer. Arrangörerna får också hjälp med att ordna den teknik och utrustning som krävs för att kunna garantera den bästa live-upplevelsen på varje unikt spelställe. Med hjälp av ekonomiskt stöd från Kulturrådet och sponsorn Sommersby kan fem musiker, tre personer i crewet och Linnea åka land och rike runt och spela på platser dit stora artister sällan når. Platser som Lundsbrunn, Molkom och Norra Unnaryd får möjlighet att ta del av en av Sveriges just nu allra mest älskade artister. – Den lilla turnén är en idé och en dröm jag haft länge, jag älskar att turnera, det är drivet efter att stå på scen som får mig att bli klar med en skiva. Men det har också funnits en frustration kring att jag trots att jag turnerat mycket och länge ändå har så stora luckor i kartbilden. Att sitta i en turnébuss och åka förbi platser där man kunde haft en konsert gjorde att jag kände att vi måste göra något helt annat, eller på ett helt annat sätt, säger Linnea Henriksson, som låter bubblig och glad – under varje vokal döljer sig ett klingande skratt, på telefon. Linnea och hennes team ordnade en hemsida där vem som helst kunde gå in 4 och boka en konsert. Sedan handlade det om att hjälpa lite mindre vana arrangörer att sy ihop bra lösningar för hur man på bästa sätt kunde paketera härliga evenemang. Turnén pågår mellan slutet av april och början av juni, men arbetet med att sy ihop allt har redan pågått länge när hon och musikerna äntligen får kliva upp på scenen den första kvällen. Under vårt samtal hörs ljuden av en innerstad, bilar som kör förbi och klicket från ett rödljus vid ett övergångsställe. En fin kontrast till vad hon ska komma att möta under sin resa denna vår. Livet i turnébuss, nya lokaler och arrangörer, livet hemma med barn och familj, livspusslet och samtidigt alla andra åtaganden hon har. Bland annat att skriva i olika forum, är det inte låttexter eller ansökningar till Kulturrådet så är det blogginlägg. Bloggandet var något hon började med under sin graviditet. Det startade när hon läste mycket andra bloggar när hon försökte hitta information kring hur föräldralivet kunde te sig. – Snart skrev jag själv inlägg och insåg att det finns en slags musikalitet i orden, det blir som mellansnacket mellan låtarna på en konsert. Det är ett sätt att möta publiken och dela historier mellan sånginsatserna, säger Linnea. Det där med att mötas i samtal genom musiken är något som Linnea hela tiden återvänder till. Hon beskriver sin uppväxt och de första stapplande stegen inom musik på jazzklubbar och små scener där mötet med publiken var omedelbart och där man fick leva med musikens många facetter, både imperfektioner och totala magi. – Det är det icke tillrättalagda och det opolerade som är mest intressant, säger hon. Visst har Linnea stått på de största scenerna som finns i landet, både Ullevi och Tele2 Arena nämner hon, innan hon slagkraftigt uttrycker: – Men man blir så utzoomad på något sätt, det är inte riktigt min miljö, jag kommer från de små jazzklubbarna och jag gillar att höra dem jag träffar. Linnea är en föreningsmänniska med bakgrund i jazzföreningar, fotbollsklubbar och lägerverksamhet för den fredsfrämjande organisationen CISV. Under en period drev hon egen jazzklubb och sedermera kom hon att jobba på Stockholm Jazzfestival. Musiken kom in tidigt i livet med två musikälskare till föräldrar och väggarna fulla av planscher på pappas favoriter. När hon behövde tid att fundera kunde hon alltid gå och sätta sig vid familjens ostämda piano och bara slippa vardagens bekymmer. Det var hennes sätt att få egentid, och få möjligheten att pröva sig fram, leka och få lov att göra fel. – Det där stora, polerade och tillrättalagda har jag inte så hemskt mycket till övers för, säger hon. Vi glider osökt in på hennes många uppdrag i tv-rutan med program som Idol, Vem tror du att du är samt flera programledaruppdrag. Linnea berättar att hon verkligen kan få den där nerven av liveuppträdandet när den röda lampan lyser, speciellt om man Tillsammans med Tusse Chiza gjorde Linnea Henriksson programmet Den blomstertid, som sändes i februari–mars, där de återvänder till högstadiet för att skapa musik tillsammans med elever. Foto: SVT