Fjärrvärmetidninge nr 2-2015 1
Underhåll Motion och mätning håller nätet i trim
Låga fjärrvärmetaxor är inte enda förklaringen till Luleå Energis och Bodens Energis höga kundnöjdhetssiffror. Båda bolagen arbetar aktivt med förebyggande underhåll för att hålla sina respektive distributions- och produktionsanläggningar i trim. I grannstäderna Luleå och Boden finns det väl utbyggda fjärrvärmenät som levererar bekymmersfri och klimatneutral värme. Utöver attraktiva priser ingår aktivt underhållsarbete i de båda kommunägda bolagens framgångsrecept. Inom produktionen sker planerat underhåll under revisionsperioderna och dessa insatser förbereds noga. Ulf Öberg, distributionsansvarig vid Bodens Energi, har anammat samma tankesätt: – Ingen tvekan om att löpande planerat nätunderhåll i förebyggande syfte lönar sig. Thomas Öhlund, chef för distributionsavdelningen på Värme och Kyla vid Luleå Energi, bekräftar att även detta företag lägger stor vikt vid att hålla distributionsnätet i bra skick. – I vår underhållsplan ingår bland annat årlig översyn av samtliga 278 kammare i mark. Alla ventiler ”motioneras” en gång per år. Kontinuerlig koll Inom distributionen finns inte samma möjlighet till avstängning som i produktionen. Många underhållsåtgärder måste därför ske under drift. – Med undantag av en avgrävd ledning har vi varit förskonade från större läckor. Kunderna märker aldrig småläckagen, utan får bara av ett kortvarigt uppehåll i värmeleveransen när lagning sker. Båda städernas nät har byggts upp från 1970-talets början och framåt. Ulf Öberg och Thomas Öhlund är överens om att kontinuerlig statusbedömning av ledningar och övrig utrustning är avgörande för att kunna hålla nätet i trim. – Ungefär en gång om året mäter vi 12 – Ingen tvekan om att löpande planerat underhåll i förebyggande syfte lönar sig, säger Ulf Öberg på Boden Energi. Foto: ERIK HOLMSTEDT upp de delar av systemet där det finns larmtrådar utmed rörsträckningen för att kunna hitta och åtgärda eventuella småläckor, förklarar Thomas Öhlund. Övervakar vattnet I båda städerna övervakas hur mycket vatten som fylls i systemen: – På så sätt märker vi snabbt om förbrukningen ökar, säger Ulf Öberg. Luleå Energis underhållsinsatser bestäms mot bakgrund av bland annat ålder och typ av system. Äldre nätdelar, med betonglådor och hålrörskulvertar, prioriteras i förnyelseplanen för de kommande fem åren: – Ny dränering är ett sätt att få bukt med inträngande vatten i betonglådor, säger Thomas Öhlund som berättar om målsättningen att hålrörskulvertarna ska vara bortbyggda om två tre år. I Boden är lådkulvertarna inom stadens Thomas Öhlund centrala delar redan borta. Ulf Öberg tycker att samplaneringen med kommunens VA-enhet fungerar bra. Vid nybyggnation satsar man på avstängningsventiler med hydrauldon – trots att det kostar lite mer. Bland Luleå Energis nu pågående underhållsprojekt märks bytet av det signalkabelbaserade larmsystemet mot en GSM-lösning. Utöver säkrare överföring öppnar detta teknikskifte för förbättrad övervakning i och med att fler mätvärden samlas in från kamrarna. I Boden finns Widecos GSM-larmsystem i viktiga kamrar. Rätt delar på lager Att snabbt ha det material som behövs på plats är viktigt. Inte minst vid akuta jobb. Hur planerar Ulf Öberg sin reservdelsförsörjning? – Även om det oftast går rätt snabbt att få hem olika komponenter sätter vi en ära i att ha gott om reservdelar hemma, säger han berättar att rör, ställdon, pumpar med mera finns hemma. Bodens nät förtätas varje år med 10–20 nya anslutningspunkter per år. Allt överblivet material från dessa utbyggnader tas tillvara. I Luleå, där den årliga anslutningstakten ligger på 30–50 fastigheter, gör man på samma sätt. På lager finns rör av de flesta dimensioner, utom de allra grövsta. Skulle distributionen, trots allt, fallera är snabb och korrekt driftsinformation avgörande. I Boden rings alla telefoner i det drabbade området upp, alltså inte bara registrerade kunder, med ett förinspelat meddelande. Denna service ges också vid planerade avbrott. PER ERIKSSON Fjärrvärmetidningen • Nr 2 • Mars 2015