Hemma i HSB 1
Hemma i HSB Sida 2
Hemma i HSB Sida 3
Hemma i HSB Sida 4
Hemma i HSB Sida 5
Hemma i HSB Sida 6
Hemma i HSB Sida 7
Hemma i HSB Sida 8 GÖTEBORG REPORTAGE En cykeltali
ban i Göte Kan cykling rädda världen? Erik Nohlin är helt säker på den saken. Han kallar sig själv cykeltaliban och är övertygad om att om bara fler människor börjar cykla, skulle civilisationen må mycket bättre. TEXT ADAM WLADIS FOTO HENRIK RYLANDER Erik Nohlin brinner för allt som har med cyklar att göra. Inte minst i sitt jobb som industridesigner, specialiserad på att rita cyklar och cykelrelaterade ting. Men det är mer än så. Han är en hängiven samlare med ett tiotal dyrgripar till cyklar förvarade i ett eget rum i lägenheten. Men Erik är noga med att understryka att han, till skillnad från till exempel frimärkssamlare, använder sina samlarobjekt också. – Jag älskar att cykla och är med i två cykelklubbar. I den ena cyklar vi långt och tar med oss mat och dryck. Den andra handlar bara om att träna. 20, 30, 40 mil en helg – det beror på vad vi tränar för. Erik har sina rötter i Malmö, men bor i Göteborg sedan många år. Att Malmö anses vara Sveriges främsta cykelstad är han väl medveten om. Desto större anledning för Göteborg att bli ännu bättre på cykelkultur, tycker Erik. – Den här staden är byggd för bilar, så är det. Men ska vi skapa ett bättre samhälle kan vi inte blunda för cyklismen. Politiker måste ta sitt ansvar, liksom de som bygger morgondagens bostäder och arbetsplatser måste bli mer flexibla, menar han. Men vi andra behöver inte sitta och rulla tummarna. – Ta alla bostadsrättsföreningar, de kan cykelanpassa med ganska enkla åtgärder. Det visar dessutom att föreningen är modern, vilket höjer både prestigen och värdet på bostäderna. Ja, jag tycker faktiskt att de som cyklar har rätt att kräva mer plats. Erik Nohlin sticker inte under stol med att hans cyklingsideologi är nästan fundamentalistisk. Han tar sitt engagemang för cyklismen med sig vart han än går, även i yrkeslivet. – Jag är cykeltaliban! Jag vet att det är bättre för mig och för andra att välja cykeln. Därför har jag också valt att arbeta med cykling och cyklar, det räckte helt enkelt inte med träningen och samlandet. På lilla designbyrån Lots i Göteborg har Erik anlitats för en rad olika cykelrelaterade designuppdrag. – Cykling är så brett att det går att 8 HEMMA I HSB GÖTEBORG 4.2011 Erik Nohlin i cykelrummet som hyser tio väl valda cyklar, som en racer i stål, en mountainbike, en touringhoj för långdistans och en racer i kolfiber. lyfta in det mesta i det. Stadsplanering, konsumentprodukter och livsstilsprojekt – cykeln är fantastiskt intressant på det viset. Lots vann redan 2009 i hård konkurrens en internationell tävling initierad av staden Köpenhamn med syfte att hitta samarbetspartners för att ta fram ett lånecykelsystem bra nog för en av världens bästa cykelstäder. Arbetet är nu i full gång. Ett modernt lånecykelsystem, inte som dagens skrymmande och krångliga lösningar, var hela tiden målet för Erik och de andra på Lots. Resultatet ska bli ett flexibelt system oberoende av fasta stationer. Du loggar in via telefon eller med ett kort och ser var närmaste cykel finns. Köpenhamnsborna kommer att kunna ta cykeln vart som helst och lämna den var som helst. – Vi gick in i det som en klassisk industridesignprocess, vilket innebär att vi utgår från användaren. Det blir ett helt system som kommer att sätta Köpenhamn på kartan som cykelstaden nummer ett. Och allt detta är möjligt för att cykeln är en sådan fantastisk uppfinning. Även Göteborg är på rätt väg. Läs mer om den nya satsningen Styr & Ställ på nästa sida...
Hemma i HSB Sida 9
Hemma i HSB Sida 10
Hemma i HSB Sida 11
Hemma i HSB Sida 12
Hemma i HSB Sida 13
Hemma i HSB Sida 14
Hemma i HSB Sida 15
Hemma i HSB Sida 16