Hemma i HSB 1
Hemma i HSB Sida 2
Hemma i HSB Sida 3
Hemma i HSB Sida 4
Hemma i HSB Sida 5
Hemma i HSB Sida 6
Hemma i HSB Sida 7
Hemma i HSB Sida 8
Hemma i HSB Sida 9 GÖTEBORG borg Cykelstaden Göteb
org växlar upp Allt fl er svenskar cyklar, bara i Göteborg tickar det in på över 100 000 resor varje dag med cykel. Men vad görs för att ännu fl er göteborgare ska välja detta miljösmarta fortskaff ningsmedel? Trafi kkontoret jobbar på bred front för att öka cyklandet i kommunen. Och det behövs för att nå Göteborgs Stads mål om ökad och säkrare cykling. – En god infrastruktur är den främsta förutsättningen för att fl er ska kunna och vilja välja cykeln som transportmedel. Men sedan behöver vi även påverka folks attityder och beteenden för att uppnå våra mål om att öka cyklandet, säger Jonas Åker, projektledare för Kommunikation Cykel på kommunen. Under 2010 förbättrades cykelinfrastruk- turen i Göteborg på ett fl ertal punkter; bland annat byggdes sex kilometer ny gång- och cykelbana, färgade cykelöverfarter testades och fl er cykelparkeringar kom till. En av de större satsningarna var lanseringen av lånecykelsystemet Styr & Ställ. – Vi vill att göteborgarna ska uppleva att ERIKS TIPS Eriks råd till bostadsrättsföreningar som vill bli mer cykelvänliga: Cykelparkeringar och låsta cykelrum Bra utrymme för service och rengöring av hojen Möjligheter att hänga upp cyklar cykeln är ett attraktivt alternativ till i första hand bilen på sträckor upp till fem kilometer, och Styr & Ställ kommer förhoppningsvis att bidra till det, säger Jonas Åker. Lånecykelsystemet byggs just nu ut och nya pumpstationer ska installeras runt om i centrala Göteborg. Samtidigt fortsätter det löpande arbetet med infrastrukturen. Men det är många aktörer som måste hjälpas åt för att en ökning av cyklingen ska kunna ske. Det största ansvaret ligger på politiker och tjänstemän, men även fastighetsägare och stadsplanerare har viktiga roller att spela. HSB Göteborg tänker i dag ”cykling” i alla sina nyproduktionsprojekt. Ett exempel är det nya Kvillebäcken som ska växa upp och bli en citynära och grön stadsdel på Hisingen. Området planeras för att man ska kunna leva miljösmart, vilket bland annat innebär en tydlig satsning på cykling. – Det kommer att fi nnas gott om säkra cykelparkeringar både inomhus och utomhus. Nya cykelbanor kommer att anläggas längs fl era gator i området, som redan i dag är tämligen cykelvänligt. En gemensam cykelpool i Kvillebäcken är också något vi undersöker möjligheten för, berättar Marika Ogrelius, marknadschef på HSB Göteborg. Läs mer om Kvillebäckens miljösatsning på www.kvillebacken.se Intresserad av brf Verona i Kvillebäcken? Du hittar mer information och kan anmäla ditt intresse på: www.hsb.se/goteborg/verona HEMMA I HSB GÖTEBORG 4.2011 9 FOTO SVENSK CYKLING FOTO JCDECAUX
Hemma i HSB Sida 10
Hemma i HSB Sida 11
Hemma i HSB Sida 12
Hemma i HSB Sida 13
Hemma i HSB Sida 14
Hemma i HSB Sida 15
Hemma i HSB Sida 16