AMES 1
KRÖNIKA LIVET EFTER CORONA Hur ser livet ut post-
Corona? Det undrar alla. Och de flesta verkar vara överens om att det i alla fall inte kommer att vara som förut. Trots mitt eget engagemang för klimatfrågan kan jag inte låta bli att känna lite sorg över alla de där resorna jag inte hunnit göra. Jag har en bucket-list med resmål som jag skulle vilja uppleva innan jag dör. Jag vill till exempel gärna resa runt i Indien lite mer än jag gjort, vandra i Nepal, åka på safari i Afrika, åka till de dimhöljda bergens gorillor i Rwanda och dyka med blåhaj och kaskeloter. Är det så troligt att man vågar bege sig till den typen av platser om man löper den minsta risk att insjukna i ett helt oförutsägbart virus? Har tillbringat en säsong i Antarktis, rest genom hela Sydamerika och Centralamerika och rest runt i Asien men har aldrig känt att det innebar någon större risk. Och även om jag redan tidigare hade börjat känna att det där med långväga resmål som var förknippade med flygresor kanske inte var en jättebra idé, så känns denna typ av resande helt plötsligt som något helkorkat att ägna sig åt. Tänker att det är nog många som tänker så – och det kan möjligen leda till något bra. De resor vi väljer att göra i framtiden kanske kommer att göras med lite större varsamhet och eftertänksamhet. Med tanke på att Corona-krisen verkar bli en långdragen historia så börjar det stå klart att alla verksamheter måste förhålla sig till en ny status quo. Man måste helt enkelt ställa om till en ny situation. Omställningen kommer att vara stenhård för vissa branscher. Flygbranschen är förstås en sådan. Idag står nästan alla plan stilla i Europa, och det är inte troligt att de kommer att börja röra på sig i större utsträckning inom det närmsta året. Det är ofrånkomligt att vi kommer att se en hel del konkurser – vilket också troligen leder till högre flygpriser i framtiden. En del länder passar på att ställa krav på de flygbolag som vill få statligt stöd. Franska staten har till exempel villkorat ett stöd på 10 miljarder Euro till Air France för att de inte får flyga på distanser där tåget är ett rimligt alternativ, som Paris-Bordeaux. Det är ett jättebra föredöme för svenska staten om och när man väljer att ge utökat stöd till SAS. Den flyglinje som SAS har valt att öppna i dessa kristider är StockholmGöteborg, vilket ju är osedvanligt korkat, eftersom det är ett typiskt exempel där tåget funkar minst lika bra. Det finns andra distanser där tåget inte är ett fullgott alternativ. Ropen på statliga räddningspaket hörs världen över, och inte minst från många branscher som genom årtionden kraftigt bidragit till en eskalerande klimatkris. I en artikel nyligen kallade Dagens Industri dem för klimatprofitörer. Borde världens ledare stötta den typen av företag? Fossila subventioner är inget nytt, det är en stark drivkraft för global uppvärmning, och de behöver verkligen fasas ut. Men man bör göra det på ett sätt som inte försätter de människor som är beroende av dessa industrier för sin försörjning i en ännu mer utsatt position än de redan är. Det är alltså en balansgång i Coronans tid. Dock är det helt förkastligt att som Exxon Mobile och Shell begära lättnader i miljölagstiftningen för att klara krisen bättre. Eller att sänka utsläppskraven på fordon, som Trump just gjort i skuggan av Coronakrisen, ivrigt påhejade av General Motors och andra bilföretag. Till saken hör att när Obama lanserade de stora räddningspaketen för bilindustrin i samband med finanskrisen 2009, var motprestationen från bilföretagen att acceptera tuffare utsläppskrav, vilken de uppenbarligen glömt i tid för nästa kris. Den typen av beslut kastar oss bara ur askan i elden. Det har kommit flera reportage om hur Corona-krisen lett till renare luft, renare vatten och mycket mer aktivt djurliv på många platser. En ljusglimt är alla lokalpolitiker som insett att det vore riktigt dumt att återgå till samma läge som innan Corona, utan tänker införa åtgärder för att exempelvis minska luftföroreningar och dra ner på båttrafik. Det finns också många exempel på företagsledare som tagit initiativ till att krisen ska användas som ett avstamp för en grön omställning. H&Ms Vd och IKEAs koncernchef ingår i en grupp om 180 företagsledare och politiker på global nivå som skrivit under ett öppet brev med titeln Grön återhämtning. Brevet understryker att det kommer att behövas enorma investeringar för att få igång samhället igen, och att det är helt vitalt att dessa investeringar bidrar till att stöpa om samhället. Ett annat exempel är Scania som just gått ut offentligt med att de skärper sina klimatmål och bland annat ska säkerställa att utsläppen från deras fordon minskar med tjugo procent de närmsta fem åren. EU-parlamentarikerna ligger inte heller på latsidan. Med Jytte Guteland (S) i spetsen har parlamentets miljöutskott just presenterat sitt förslag till ny klimatlag där tanken är att EU ska minska sina utsläpp med 65 procent till 2030. Det nuvarande målet är satt till 40 procent. Den nya kommissionen som kom till makten i december aviserade en skärpning av målet till 50-55 procent, men nu lägger sig alltså det ansvariga utskottet i parlamentet betydligt högre. Eftersom flera östeuropeiska länder redan börjat glunka om att de vill sänka kraven och lägga klimatarbetet på hyllan medan man fokuserar på Corona, så är det nog en klok strategi av Guteland et al. Insatserna har höjts för den hårda diskussionen som är att vänta i parlamentet och det nya utspelet påverkar förhoppningsvis nivån på den kompromiss som troligen kommer att tas fram. Världen post-Corona är fortfarande höljd i dunkel. Nivåerna av koldioxid i atmosfären fortsätter att eskalera, men det finns några solstrålar bland regnmolnen som ger en gnutta hopp. Jag håller tummarna för att de blir fler och fler. ® Malin Forsgren Seniorkonsult 2050 www.attraktivmiljo.se 0709-722 887 NC fastigheter XL bygg, Örebro Vi bygger ett skal åt dig Skal eller Total? Du väljer ! För offert maila anders@bistamekan.se Offertförfrågan skickas till: anders@bistamekan.se Tel. 019-21 70 70 www.bistamekan.se 27