AMES 1
Detta är ett redaktionellt samarbete med Näringsl
iv och tillväxt, Linköpings Kommun. Myndighetsutövning är kvalitetssäkring – Myndighetsutövning handlar om att ge möjligheter. Det handlar om att skapa en attraktiv stad där företag ges möjlighet att utvecklas. Myndighetsutövningen bidrar till en rättssäker, trygg och tillgänglighetsanpassad stad där invånarna trivs och mår bra. Så förklarar Leif Lindberg, samhällsbyggnadsdirektör på Linköpings kommun, essensen av samhällsbyggnadsförvaltningens myndighetsutövning. L eif, som under sina många år i näringslivet upplevt myndighetskontakter ”från andra sidan” som han själv uttrycker det, säger att han upplevde ett stort behov av stöd och positivt bemötande, och därför inte tvekade när han fick frågan om att vara med och ta ansvar för att bygga upp och utveckla samhället. – Näringslivet är vår stads ryggrad, de som står för intäkterna och den skattekraft kommunen använder för att skapar välfärd. Det synsättet har jag med mig och delar gärna med mig av, när olika instanser inom kommunen ska samverka för att skapa bästa möjliga förutsättningar för ett rikt och blomstrande näringsliv. Dialog är ett ord Leif återkommer till ofta. Vikten av att samtala och utbyta erfarenheter, att ge och ta emot. – Det handlar om att ge ris och ros, och att kunna ta emot detsamma med förbättringsviljan för ögonen. Vi har bra värden i NKI (Nöjd-kund-Index)-undersökningar, men bra är de bästas fiende och vårt mål och vår vision är förstås att upplevas som Sveriges bästa samhällsbyggnadsförvaltning! säger han och menar att man jobbar hårt och målmedvetet för att nå dit och att man för att lyfta servicen också måste göra det till ett ledningsansvar. Som företagare och näringsidkare har man ofta många frågor som ska adresseras av olika avdelningar i kommunen. En handlar kanske om miljötillstånd, annan om tillstånd för skyltar och ytterligare en om markupplåtelse. Leif lyfter fram Företagsservice som en utmärkt väg in till kommunens myndighetsutövning för näringslivet. – I ett enda samtal ställer man alla sina frågor till en och samma person, som i sin tur lotsar ut ärendena till rätt instans, som sedan agerar och återkommer till kunden. Det är en fantastisk möjlighet som jag hoppas att företagen använder sig av. God service och ett positivt bemöt ande är ledord för de anställda på samhällsbyggnadsförvaltningen, och Leif säger att man ser sig som möjliggörare, med uppdrag att hjälpa till och förenkla, inte begränsa. – Naturligtvis finns det lagar och regler att förhålla sig till, men bara genom att skippa enkla ja eller nej svar, och istället vara lösningsorienterade kan vi skapa förutsättningar för tillväxt och trivsel. Han tar exemplet om mannen som sökte bygglov för ett uterum på 32 kvadratmeter och fick ett nej, men som i samma mening också informerades om att ett uterum på 31 kvadrat däremot var okej. – Det är så vi jobbar. I lagen står det faktiskt att myndighetsutövning inte bara får, utan faktiskt ska vara stödjande. Därför är det viktigt för oss med en kontinuerlig dialog med näringsliv och privatpersoner. Vi bjuder flera gånger per år in till dialogforum där våra kunder och samarbetspartners ges möjlighet att ventilera, diskutera och komma med förbättringsförslag. Och vi försöker att ständigt ha örat mot rälsen. Lyhördhet är ett nyckelord. Många företagare är mycket professionella och vet vad som krävs vid ansökan om olika tillstånd. Man har sina papper och underlag klara och då går det ofta smidigt och enkelt. – Behöver man mer hjälp är Företagsservice en bra första ingång till kommunen även här, och kan bistå med förberedelser innan mötet med myndigheten. Och det är så vi vill jobba, med ett samstämmigt synsätt, säger Leif Lindberg och avslutar med visionen: Vi tänker spänna bågen och höja målsättningarna och tillsammans med näringslivet skapa bästa möjliga förutsättningarna för att utveckla Linköping. Leif Lindberg samhällsbyggnadsdirektör Linköpings kommun Kontakta Företagsservice foretagsservice@linkoping.se linkoping.se/foretagsservice 013-20 61 00 21 Foto: David Einar