AMES 1
NYHETER STINA STORM NY BID-MANAGER I NORRKÖPINGS
KOMMUN FOTO: ANDERS STORM Som BID-manager kommer Stina Storm att samordna den BID-process som inleddes under 2019. I en BID-process samarbetar kommunen med privata aktörer för att tillsammans stärka och utveckla Norrköpings stadskärna. – I utvecklingsplanen för BID-området ligger fokus först och främst på den upplevda tryggheten. Här vill man bland annat förbättra renhållningen och skapa fler möjligheter till möten mellan människor i bred samverkan mellan fastighetsägare, kommun samt övrigt näringsliv. Starka och engagerade fastighetsägare som vill och kan bidra tillsammans med kommunen är och kommer att vara en viktig framgångsfaktor i arbetet med att utveckla och stärka Norrköpings stadskärna både nu och i framtiden och jag ser fram emot att vara en del av detta arbete, säger Stina Storm. BID (Business Improvement District) är ett processverktyg som innebär att man har en organiserad samverkan mellan offentlig (kommun) och privat sektor (näringsliv, organisationer, fastighets4 ägare, markägare, boende). Under BID processen jobbas det för en gemensam förankrad vision, målbild och affärsplan med tillhörande finansiering. Stina Storm kommer att dela sin tid i Norrköping med sitt arbete som VD på City Örebro där hon ansvarar förcitysamverkan och stadsutveckling sedan 2007. Stina ledde arbetet med att få utmärkelsen Årets stadskärna 2015, ett arbete som påbörjades 2010. Dessförinnan var hon regionansvarig för näringspolitik och pressfrågor på Svensk Handels kontor i Örebro under 7 år. – Vi är oerhört stolta och glada för att ha kunna knyta Stina till oss och hälsar henne hjärtligt välkommen till Norrköping! Med den erfarenhet och det nätverk som Stina har så ser vi verkligen framemot att fortsätta vårt arbete med BID-processen och citysamverkan som är viktigare än någonsin i dessa tider. Samverkan mellan näringsliv och kommun kommer med all säkerhet bli en av dom absolut mest avgörande faktorerna för att utveckla ett starkt Norrköping med eller utan stora kriser som Covid-19 , säger näringslivsdirektör Pontus Lindblom. Källa: www.norrkoping.se ® ELISABETH LINDGREN VÄRVAS FÖR ATT ÖKA LRFS ATTRAKTIONSKRAFT FOTO: PRESSBILD Elisabeth Lindgren, kommunikationsdirektör på Luftfartsverket (LFV), rekryteras som LRFs nya Försäljnings- och Medlemsutvecklingschef och kommer ingå i LRFs ledningsgrupp. – LRF är en av Sveriges starkaste företagar- och intresseorganisationer. När våra 140 000 medlemmar går samman lyssnar beslutsfattare och samhälle. Elisabeth Lindgren kommer att göra LRF ännu intressantare för både nya och nuvarande medlemmar och bidra till att stärka oss som det gröna näringslivets främsta företrädare, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF. Som chef för den nya avdelningen Försäljning & Medlemsutveckling får Elisabeth Lindgren och hennes medarbetare nära kontakt med LRFs 140 000 medlemmar över hela Sverige. 119 000 av dem är företagare vilket gör LRF till Sveriges största småföretagarorganisation. Avdelningens uppdrag är att utveckla medlemserbjudandet och öka attraktionskraften så att fler vill bli medlemmar och delta i det gemensamma byggandet av ett ännu starkare LRF. Tidigare har ansvaret för medlemserbjudandet, medlemsservicen och marknads- och försäljningsarbetet legat inom avdelningen Medlem & Organisation. Nu blir Försäljning & Medlemsutveckling en egen avdelning inom LRF och blir även representerat i ledningsgruppen. – LRF har ett mycket starkt medlemserbjudande, men nu fokuserar vi ännu tydligare på att utveckla det, särskilt till våra företagarmedlemmar, och öka antalet företagarmedlemmar. Vi är mycket glada över att vi lyckats rekrytera Elisabeth Lindgren för detta viktiga arbete. Med henne får vi en mycket erfaren och driven ledare för ett högt prioriterat område i LRF, säger Anna Karin Hatt. Elisabeth Lindgren har tidigare arbetat som kommunikationsdirektör för såväl LFV, SJ som Lernia. Men framförallt har hon en lång erfarenhet från flertalet ledande positioner inom först Sparbanken och sedan Swedbank efter fusionen med Föreningsbanken. Hon har stor erfarenhet av försäljning, marknad och paketering av kunderbjudanden. – Som kontorschef på Sparbanken i Vikingstad utanför Linköping, och även ansvarig för bankens stora engagemanget i lantbrukssektorn, hade jag mycket kontakt med lantbruket. Jag hade till och med en egen tjänsteoverall som jag använde vid gårdsbesöken, säger Elisabeth Lindgren. Hon ser fram emot arbetet på LRF och vill tillsammans med sina medarbetare bidra till LRFs framåtsträvande och utveckling. – Det gröna näringslivet är viktigt för framtiden och kommer få en allt större betydelse. Jag vet att LRFs medlemmar har en stor yrkeskunskap. De är stolta över sin samhällsuppgift och hoppas öka lönsamheten för att kunna öka produktionen av svenska livsmedel. Här vill jag vara med och bidra, säger Elisabeth Lindgren. Elisabeth Lindgren tillträder den nya tjänsten under hösten 2020. Källa: www.lrf.se ®