Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Uppsala bygger ny öppningsbar bro över F
yrisån Text: Peter Höök För att avlasta centrala staden från trafik kommer Uppsala kommun att anlägga en ny öppningsbar bro över Fyrisån i Kungsängsesplanadens förlängning över Fyrisån. Kommunen beslutade redan 2010 att Tullgarnsbron ska byggas, samma år genomfördes en arkitekttävling, det vinnande bidraget är det som nu ska realiseras. Slutgiltigt beslut om detaljplanen tas av kommunfullmäktige under våren. Brobygget kommer att bli ett av de största projekten i Uppsala som genomförs i kommunens regi. Planeringen har pågått under flera år och arbetet börjar nu närma sig byggstart. Den nya bron ska rymma gång-, cykel- och biltrafik och förväntas lösa en del av trängsel- och miljöproblematiken vid Islandsbron. Bron kommer även bli en viktig länk för den fortsatta utvecklingen av stadens södra delar. – Bron har planerats så att området även i fortsättningen ska vara attraktivt för alla som vill flanera, motionera, idrotta och koppla av. Den ger en koppling över ån och tillför också ett estetiskt perspektiv på området, säger Rickard Malmström (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden. – Äntligen får vi till ytterligare en bro över Fyrisån. Vi har två barriärer i stan, järnvägen och ån. Då behöver vi hitta vägar för att bygga ihop stan och få trafiken att flyta, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande. Bullerskyddande åtBrobygget närmar sig byggstart. Visionsbild: Arkitektbyrån & Rundquist gärder utförs på och i anslutning till bron. I och med att det blir betydligt mindre trafik på Östra Ågatan, Strandbodgatan och på Islandsbron blir det en förbättring av den totala luftmiljön i innerstaden. Bygget av Tullgarnsbron ska certifieras utifrån hållbarhetsprogrammet Ceequal där arbetet kommer att betygsättas och bedömas hur väl kommunen hanterar hållbarhetsfrågor under arbetets gång.. Runt 12 000 fordon beräknas varje dygn passera över bron. Västmetron byggs av 38 entreprenörer och leverantörer Text: Markku Björkman Västmetrons avsnitt mellan stationerna Mattby och Stensvik byggs av totalt 38 olika entreprenörer och leverantörer. Alla entreprenader har konkurrensutsatts och bygget fortskrider enligt tidtabell och budget. För tillfället anställs omkring 1 200 byggarbetare och hittills har cirka 10 000 anställda deltagit i den obligatoriska utbildningen som fokuserar på byggplatssäkerhet. På grund av arbetets omfattning har bygget av västmetrons andra fas, dvs. fem stationer, en depå och 14 kilometer banlinje delats mellan flera entreprenörer i lämpliga helheter. - På grund av arbetets omfattning avviker metrobygget avsevärt från andra byggprojekt, där det vanligtvis finns några aktörer inom olika branscher eller en huvudansvarig entreprenör. Vi behöver många aktörer i den här helheten. Alla entreprenörer har nu konkurrensutsatts”, säger Ville Saksi, VD för företaget Länsimetro Oy. Sex olika schaktningsentreprenörer i nio entreprenader schaktade ban- och servicetunnlarna, depån och stationerna under 2015–2018. Sex projektledningsentreprenader och 30 sidoentreprenader ansvarar för bygget av stationerna och banan. Sidoentreprenaderna är funktioner och system som spänner sig över hela linjen, såsom huvuddistribution av el, hissar och rulltrappor, rökgasfläktar samt spår och sliprar. Mossbergets depå byggs av ett konsortium. Ställverksentreprenaden som styr tågtrafiken utgör också en skild helhet. Cirka 20 finländska ingenjörsbyråer har deltagit i projektplaneringen. Konkurrensutsättningen av projektledningsentreprenaderna började på våren 2018 och slutfördes på hösten 2018. Värdet på de sex projektledningsentreprenaderna varierar mellan 43 och 58 miljoner euro. Samtidigt som stations- och banlinjeentreprenaderna konkurrensutsattes inleddes även konkurrensutsättningen av 30 sidoentreprenader. Konkurrensutsättningen av sidoentreprenaderna slutfördes enligt tidtabell fram till sommaren 2019, med undantag för sidoentreprenaden för kameraövervakning, som genomfördes i samarbete med HST. Kameraleverantören valdes i december 2019. Värdet på sidoentreprenaderna uppgår totalt till över 100 miljoner euro. Dessutom har projektledningsentreprenörerna konkurrensutsatt flera byggnadstekniska underentreprenörer och stationernas hustekniska entreprenörer. ”På det stora hela lyckades konkurrensutsättningen väl. Den valda entreprenadformen fungerade. Vi fick tillräcklig konkurrens och kompetenta aktörer för att genomföra detta krävande projekt”, säger Saksi. Bygget av stationerna och banlinjen har nu övergått från betongstommar till ytarbeten och hustekniska arbeMattby station utgör en del av varuhuset och affärscentret Iso Omena (det stora äpplet". Foto: Västmetron ten samt systeminstallationer. Vid den underjordiska metrodepån i Mossberget förbereds redan driftsättningsfasen. Målsättningen är att överlåta stationerna och banlinjen samt de tekniska systemen till operatören HST under 2023. Huvudentreprenader: * Finno stations byggentreprenad: Konsortiet LM Finnoo (GRK Infra Oy och Aki Hyrkkönen Oy) * Kaitans stations byggentreprenad: Konsortiet YIT-ARE * Sökö stations byggentreprenad: Konsortiet YIT-ARE * Esbovikens stations byggentreprenad: SRV Rakennus Oy * Stensviks stations byggentreprenad: Skanska Infra Oy: * Banlinjens byggentreprenad: GRK Infra Oy: * Byggentreprenaden för Mossbergets depå Konsortiet Sammalvuori (Kalliorakennus-Yhtiöt Oy, EM Pekkinen Oy, Konevuori Oy, Aro-Systems Oy) NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 1 2020 • 2 1