Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping Sida 2
Nöjesnytt Jönköping Sida 3
Nöjesnytt Jönköping Mingel
Nöjesnytt Jönköping Sida 5
Nöjesnytt Jönköping Sida 6
Nöjesnytt Jönköping Sida 7
Nöjesnytt Jönköping Sida 8
Nöjesnytt Jönköping Sida 9
Nöjesnytt Jönköping Sida 10
Nöjesnytt Jönköping Sida 11
Nöjesnytt Jönköping Sommarmode
Nöjesnytt Jönköping Sida 13
Nöjesnytt Jönköping Sida 14
Nöjesnytt Jönköping Sida 15
Nöjesnytt Jönköping Sida 16
Nöjesnytt Jönköping Sida 17
Nöjesnytt Jönköping Sida 18
Nöjesnytt Jönköping Sida 19
Nöjesnytt Jönköping Sida 20
Nöjesnytt Jönköping Sida 21
Nöjesnytt Jönköping Solbrillor
Nöjesnytt Jönköping Sida 23
Nöjesnytt Jönköping Badmode
Nöjesnytt Jönköping Sida 25
Nöjesnytt Jönköping Sida 26
Nöjesnytt Jönköping Sida 27
Nöjesnytt Jönköping Sida 28
Nöjesnytt Jönköping Sida 29
Nöjesnytt Jönköping Sida 30
Nöjesnytt Jönköping Sida 31
Nöjesnytt Jönköping Krog & Caféguide
Nöjesnytt Jönköping Sida 33
Nöjesnytt Jönköping Sida 34
Nöjesnytt Jönköping Sida 35
Nöjesnytt Jönköping Sida 36
Nöjesnytt Jönköping Sida 37
Nöjesnytt Jönköping Sida 38
Nöjesnytt Jönköping Sida 39
Nöjesnytt Jönköping Sida 40
Nöjesnytt Jönköping Sida 41
Nöjesnytt Jönköping Sida 42
Nöjesnytt Jönköping Sida 43
Nöjesnytt Jönköping Sida 44
Nöjesnytt Jönköping Sida 45
Nöjesnytt Jönköping Sida 46
Nöjesnytt Jönköping Sida 47
Nöjesnytt Jönköping Sida 48
Nöjesnytt Jönköping Sida 49
Nöjesnytt Jönköping Sida 50
Nöjesnytt Jönköping Sida 51
Nöjesnytt Jönköping Sida 52
Nöjesnytt Jönköping Sida 53
Nöjesnytt Jönköping Sida 54
Nöjesnytt Jönköping Sida 55
Nöjesnytt Jönköping Sida 56
Nöjesnytt Jönköping Sida 57
Nöjesnytt Jönköping Sida 58
Nöjesnytt Jönköping Sida 59
Nöjesnytt Jönköping Sida 60
Nöjesnytt Jönköping Sida 61
Nöjesnytt Jönköping Recensioner SIONERMUSIKRECENSI
ONERRECENSIONERRECENSIONREC ROLF WIKSTRÖM "I stället för tystnad" (Black Light/Border) På nätet: www.roffewikstrom.se n n n Blues är ingen bra stämpel att sätta på Rolf Wikströms musik anno 2011. Den svenske bluesmannen uppvisar ett register mycket bredare än så. Americana känns som ett mer rättvist epitet. För det är i de amerikanska rötterna han rotat. Visst, bluesen finns med på några låtar och hela tiden som en underton, men den dominerar inte. Två spår sticker ut rejält. I hyllningen till sin mor, "Arton nätter, nitton dagar", skriver han mästerligt om döden. Och i både upplyftande och vemodiga "Nog står jag ut med livet", med bedårande slide av Max Lorentz, får han till en fullträff. Blueshatten av för Roffe! HENRIK LARSSON STEVE EARLE "I'll never get out of this world alive" (New West Records/Playground) På nätet: www.steveearle.com n n n På sin förra skiva med eget material, 2007 års "Washington Square serenade", blandade Steve Earle in trummaskiner och lite udda beats. Nu har Earle i stället lagt örat mot den amerikanska fosterjorden och grävt fram så mycket jordnära musik att blues-, country- och bluegrassrötterna lämnats i fri dager. Till och med produktionen låter gammal. T-Bone Burnett har producerat, eller rättare sagt "nedproducerat", musiken som vid en första lyssning låter kakburk, men som sedan visar sig fungera utmärkt till Earles låtar. Det verkar som om Earle velat bygga vidare från känslan på 2009 års hyllning "Townes" (för hjälten Townes Van Zandt). Men trots det når albumet inte upp till Earles normalt så höga nivå. Det verkar som om bokskrivandet (han släpper en roman med samma titel ungefär samtidigt) tagit all kraft och tid. Men som vanligt i Earles fall är ett halvt misslyckande ändå en bra platta. HENRIK LARSSON CHRISTOFFER LUNDQUIST "Through the window" (Warner Music) n n JENNIFER LOPEZ "Love?" (Universal/Island) På nätet: www.jenniferlopezonline.com n n J Lo och den svensk-marockanske stjärnproducenten RedOne dammade av de gamla "Lambada"-takterna och gjorde en riktig danshit med Lopez första singel från "Love?" – "On the floor". Och visst blir man lite pirrig när någon man tror är totalt uträknad som artist (men som förvisso lever fett på att göra parfymer, kläder, "Idol" osv), visar att det fortfarande finns krut kvar. För, ärligt talat, J Lo:s senaste plattor har varit allt annat än spännande och explosiva. Med "Love?" vill Jennifer Lopez att hennes fans ska börja diskutera kärleken och alla dess svårigheter och härligheter. Till det har hon lagt ett klubbigt latinopopsound. Tyvärr är texterna plattare än en spätta och beatsen lika nyskapande som valfritt baltiskt schlager-EM-bidrag. Men det största problemet är ändå J Lo:s svaga röst och brist på känsla och uttryck. Ett fåtal låtar på "Love?" kommer att dansa en sommar, men tyvärr kommer den där riktiga comebacken nog av sig när det visar sig att Lopez inte kan följa upp "On the floor" med annat än vattniga kopior på riktiga klubbhits. CARINA JÖNSSON BOOTSY "Tha funk capital of the world" (Mascot/Border) På nätet: www.bootsycollins.com n n n När Kanye West släppte sitt senaste album var storhetsvansinne ett av de vanligaste omdömena. Ska vi säga så här då: Bootsy Collins viker ihop Kanye Wests galenskap som en fusklapp, glömmer den och freestylar sin nya platta från första noten. Det här är inte så mycket en skiva som en avhandling om Bootsys roll i populärkulturens historia, groteskt självcentrerad och fullkomligt passande. Vad sägs om gäster som Jimi Hendrix och Samuel L Jackson, eller Snoop Dogg, Ice Cube och Chuck D i en och samma låt? Bootsy får mig att ångra att jag någonsin kallat en annan artist spretig. Samtidigt – en av de här låtarna svänger så det räcker för en handfull vanliga r'n'beller hiphop-plattor. Det är bara att blunda och drunkna. CARL CATO Det är inte utan en hel del förväntningar som man börjar lyssna till en av landets mest anlitade producenters soloalbum. Tyvärr är det en rätt så förvirrande resa som Christoffer Lundquist bjuder in till. 15 spår är mycket och i det här fallet lite väl mycket. Låtarna (vars samtliga texter är skrivna av Michael Saxell) spretar, en del fullträffar samsas med mindre behagliga historier. En fin låt som "A clearing in the way" drunknar vid sidan av hopplösa "Not a no-no". Till exempel. Man kan tycka att en erfaren producent som Lundquist borde vara bättre på att gallra.. NIKLAS KJELLBERG FLEET FOXES "Helplessness Blues" (Bella Union/Playground) På nätet: www.fleetfoxes.com n n n Tre års ångest. Ett färdigt men skrotat album. Sen kom den - Fleet Foxes tvåa. Det är ingen överdrift att påstå att det är vårens mest emotsedda skiva bland folk som förstår musik. Här är uttalet av ordet förstår viktigt. Det ska vara mjuk röst. Det är bra om håret hunnit växa lite sedan den där "Mad men"-trenden också, så att man kan stryka undan luggen och pressa fram ett leende, man har ju inget emot dem som inte förstår. Det är så mycket man förstår, om man förstår Fleet Foxes. Man förstår hur unik Robin Pecknolds röst är. Man förstår hur inget annat band kan skapa samma harmonier och stämningar. Man förstår vikten av att återvända till källan, till stillheten och naturen. Det har man läst om på sin iPad. Alltså, missförstå mig rätt nu: "Helplessness blues" är fin. Robin Pecknold har en särpräglad och väldigt uttrycksfull röst. Bandet låter helt och hållet eget. Men tvehågsenheten, det skrotade albumet, det hörs. Fleet Foxes har gjort en spröd skiva, sensibel, och stundtals skimrande vacker, men även ganska skitnödig. "Varför rör sig jorden runt solen", frågar Pecknold. Ja du Robin, det skulle jag kunna förklara för dig, men jag vill inte förstöra stämningen. HENRIK LARSSON BEASTIE BOYS "Hot sauce committee part two" (Capitol/Emi) På nätet: www.beastieboys.com n n n n THORSTEN FLINCK OCH REVOLUTIONSORKESTERN "Thorsten Flinck och revolutionsorkestern" (National/Border) På nätet: www.thorstenflinck.nu n n Jag kan komma på minst ett dussin skäl till att totalsåga den här skivan. Pekoral och surprogg är några. Men två saker inger ändå viss respekt med Thorsten Flincks nya coverplatta. Rösten och låtvalet. Jag gillar hans röst. När han sjunger tyglat. Det är mycket Thåström över det. Och låtarna. Townes Van Zandts "Pancho and Lefty" och Ulf Dagebys "När du kommer hem till mig" är riktiga pärlor i original, en nivå som Flinck inte når. Ofta går allt över styr, som i Taubes "Pepita dansar" där jag undrar vad han håller på med. Thorsten Flincks karriär är inte präglad av gott omdöme. Han behöver tyglas – av en stark producent. HENRIK LARSSON Det är en störtflod av ljud som strömmar ur högtalarna när man sätter på Beastie Boys nya skiva, den första sedan 2007 års "The mix-up". Och det är verkligen ett kärt återseende. Satan i gatan vad det svänger och kränger! Adrock, Mike D och MCA låter feta och distade basdängor lägga grunden för en kakafoni av ljud. Det hela blandas upp med mjuk reggae och stenhårt punkös. Det var så här det lät under storhetsperioden med album som "Paul's boutique" och "Check your head". Ändå blir det inte nostalgiskt och tröttsamt, utan tidlöst och nyfiket. Det trodde jag inte. HENRIK LARSSON 62 | nöjesnytt
Nöjesnytt Jönköping Sida 63
Nöjesnytt Jönköping Sida 64
Nöjesnytt Jönköping Sida 65
Nöjesnytt Jönköping Sida 66
Nöjesnytt Jönköping Sida 67
Nöjesnytt Jönköping Sida 68
Nöjesnytt Jönköping Sida 69
Nöjesnytt Jönköping Serier
Nöjesnytt Jönköping Sida 71
Nöjesnytt Jönköping Sida 72
Nöjesnytt Jönköping Studenterbjudande
Nöjesnytt Jönköping Sida 74