Tidningen Energi 1
Vehicle to grid Solceller El Kommunikation Bilbat
teriet laddas med el från elnätet eller från egen elproduktion i hemmet. Batterierna kan leverera effekt till nätet när behovet är stort, till exempel morgnar och kvällar. Elen kan också användas i hemmet. Energy Management System som optimerar användningen av batterilager, solel och elnät. Laddbox med växelriktare som levererar eller tar emot strömmen till/från bilen och konverterar mellan växelström och likström. SÅ KAN ELBILENS BATTERI FÖRÄNDRA ANALYS Elbilarnas batterier kan bli en viktig bricka i framtidens energi system. Styrda tillsammans kan de användas för att stärka elnätet. Samtidigt kan elbilens batteri även användas i hemmet för energilagring. Men det finns många utmaningar på vägen. S 34 NR 4 2021 TIDNINGEN ENERGI torskalig tvåvägsladdning närmar sig nu elsystemet. Om elbilarnas elförbrukning och överskott samkörs och balanseras kan stora resurser i elnätet frigöras och hotet mot nätkapaciteten mildras. Med hjälp av bidirektionell kommunikation styrs elen i båda riktningar mellan elbilen och elnätet eller laddstationen. Inom några få år kan V2G (vehicle to grid) bli en ny branschstandard för bilbranschen. Från 2022 ska exempelvis Volkswagenkoncernen bygga in V2G i en lång rad bilmodeller. Och nyligen meddelade Renault att man kommer att masslansera sin återuppståndna klassiker Renault 5, nu som elbil med växelströms-V2G. Den internationella marknaden är otålig och positionering är viktig. V2G har potential att bli en ny elektrisk infrastruktur. I stor skala med många fordon inblandade kan V2G göra elfordon till en av energisektorns mest centrala och flexibla resurser. Teknologin öppnar en ny dörr till elsystemets pågående omställning till en mer decentraliserad struktur. I det scenariot blir elbilar inte enbart bilar med el utan distribuerade batterilager. Aggregerade tillsammans kan de göra stor nytta på olika flexibilitets- och balansmarknader. En utmaning är att dessa batterilager levereras av en helt annan bransch, fordonsbranschen, som elsektorn traditionellt har haft liten kontakt med. Det bäddar för ett stort behov av dialog, samförstånd och gemensamma projekt på tvären mellan branscher och sektorer. De flesta elnätsföretag står emellertid med ovassa verktyg i mötet med V2G. Lokalnäten är inte rustade för avancerad styrning av batterier och laddstationer. Utan styrning blir V2G ā€¯varken smart eller menings