Feeling 1
MODE JOHANNA HAR ÖGA FÖR mode & Styling Text & Fo
to: Camilla Larsson Johanna Hedberg har alltid haft ett stort intresse för kläder och mode. Hennes intresse har tagit henne hela vägen till att bli butikschef för Cassels i Norrköping. Hon älskar att styla om butiken med olika typer av skyltningar och det hon tycker är roligast med mode är att kunna hjälpa kunden att hitta sin egen stil. Redan som liten älskade Johanna att handla kläder och klä sig i fina outfits, men trots att intresset för mode alltid har funnits där så var inte drömmen från början att jobba inom modebranschen. I skolan gick hon samhäll-samhäll på Kunskapsgymnasiet i Norrköping och jobbade inom restaurangbranschen innan hon flyttade till Malmö och utbildade sig till Visual Merchandiser. Det var först efter att utbildningen var klar som hon började jobba i butik, först med skor och sedan på Lindex som Visual Merchandiser. Där var hon också ställföreträdande butikschef och jobbade mycket med att styla butikens skyltdockor och skyltfönster. När Cassels skulle öppna i Galleria Domino hösten år 2016 sökte hon som butikschef. - Jag har alltid gillat högt tempo och att ha många bollar i luften så därför kände jag att rollen som butikschef skulle passa mig bra, säger Johanna. Nu har det gått två år sedan butiken startade upp i Galleria Domino och hon börjar känna sig riktigt varm i kläderna. Redan från början var det full fart och hon har sedan starten lagt ner hela sin själ i Cassels och sin personal. - Jag trivs jättebra i rollen. Det är verkligen kul att få ha varit med från början och startat upp butiken. Vi har kommit in bra här i gallerian. Jag hoppas kunna fortsätta utveckla butiken så den blir ännu bättre i framtiden, säger hon. TESTAR SIG GÄRNA FRAM Hon brinner för bra service och är väldigt kunnig inom mode. Hon tycker att det är kul med trender och testar sig gärna fram med olika plagg för att hitta olika stilar. - Det blir så mycket roligare att shoppa när man vet vad man tycker om och passar i. Jag älskar att shoppa just för att jag vet att de plaggen jag väljer ut kommer passa bra. Sedan tycker jag extra mycket om att handla blusar, det kan man aldrig få för många av, säger Johanna och ler. Förutom att ge bra service tycker hon att det är jättekul att styla butiken så att alla kläder som de får in hänger snyggt. Hade hon fått önska något så hade det varit att få styra lite mer över inköpen. - Det hade såklart varit kul med mer ansvar för inköp så att man kunde påverka mer vad som kom till butiken. Det är ju vi som är på plats som snabbt märker vad som säljer och inte. Däremot designar Cassels många egna märken till butiken bl a Isolde, så där kan man ge mer detaljerad feedback om det är något som man känner inte fungerar. Eller om vi har fått specifika önskemål från kunderna så kan vi framföra dessa, vilket är jättebra, berättar Johanna. DRIVS AV RESULTAT Johanna beskriver sig själv som en lugn och positiv tjej med en hög arbetsmoral. Hon älskar att se resultatet av hennes arbete och når hon inte sina mål ser hon till att ändra på det som inte har fungerat. - Det bästa med att kolla på resultaten är att de 28 FEELING visar väldigt konkret om det man gör fungerar eller inte. Jag brinner för att försöka vända det dåliga till något bra och det finns få saker som slår när man når sina mål via ett riktigt bra samarbete där alla hjälper varandra. I en butik jobbar man såklart mycket med budget och försäljning så det är viktigt att hela tiden sträva efter att öka försäljningen samt hålla budgeten så att butiken mår bra, säger hon. Resultat behöver såklart inte bara visa sig i form av försäljning och pengar utan hon drivs även av att göra kunderna nöjda, att de ska känna att de har fått den hjälp de behöver och att de vill komma tillbaka till butiken. - Att få hjälpa en kund att hitta en outfit som kunden blir nöjd med är något som givetvis både är jätteviktigt och jättekul. En av de bästa sakerna inom branschen är att man får så mycket tillbaka från kunderna, säger hon. Vad är det bästa med jobbet? - Det roligaste är att få styla och hänga om i butiken. Det är jättekul när man lyckas göra en riktigt bra skyltning och man märker att många kunder inspireras av den. Sedan är det arbetskamraterna, utan kollegorna skulle jobbet inte alls vara samma sak och så är det givetvis fantastiskt kul att hjälpa våra kunder. Vad är höstens modetrend? - Många plagg går i lila och vinrött. Sedan har gult verkligen slagit igenom och många kunder verkar gilla det. Mönstret går mycket i rutigt och många klär sig i lager på lager. Ett nyckelplagg i höst är fuskpälsjackan. Har du något modetips? - Våga prova olika plagg för att hitta din egen stil. Tycker du att det är svårt ska du inte vara rädd för att våga fråga personalen i butiken om smakråd. Det blir verkligen så mycket roligare att shoppa om man vet vad man har för stil och lyckas hitta plagg som man trivs i. FAKTA Johanna Hedberg Ålder: 31 år Bor: Strax utanför Norrköping. Familj: Mamma, pappa och två bröder. Bor med sin pojkvän i ett hus. Gör: Butikschef på Cassels. Intressen: Mode/kläder, inredning, fixa med huset, fika, äta god mat. Vill resa: Aruba Vardagsklädsel: Det är olika, men ofta någon topp och byxor. Klä dig i det du själv tycker är snyggt och bekvämt. Festklädsel: Klänning och klackar eller kostym, byxor blus och klackar.