Printing Friends 1
Även bilföretagen noterar ett växande intresse fö
r färg bland konsumenterna. Vitt är dock fortfarande populärast följt av svart, grått och silver, berättar Frida Torgeby färgspecialist på Volvo Cars. ”Många kunder ser dessa färger som enkla val. Säkra kort, bra andrahandsvärde”, förklarar Frida Torgeby. När det gäller framtiden tror hon på mer färg, särskilt inom de billigare segmenten med yngre och djärvare bilköpare: ”Vi ser ju tydligt två trendspår inom både mode och inredning. Den ena står för lugna neutraler och den andra för ganska lekfulla färger och annorlunda färgkombinationer. Jag tror även att olika former av nya ’vitheter’ kommer starkt. Vitt som drar mot blått, vitt som drar mot puderrosa. En naturlig fortsättning på den starka vita trenden”, säger Frida Torgeby. ” NU STÅR VI PÅ TRÖSKELN TILL EN NY TID MED MER FÄRGSTARKA UTTRYCK” Karl Ryberg, arkitekt och psykolog ” VITA FÄRGER TOPPAR FÖRSÄLJNINGSLISTAN, MEN KULÖRERNA KLÄTTRAR STADIGT UPPÅT” Yvonne Karlsson, colour designer på Alcro ” MER FÄRGER, SÄRSKILT INOM DE BILLIGARE SEGMENTEN MED YNGRE OCH DJÄRVARE BILKÖPARE” Frida Torgeby, färgspecialist på Volvo Cars Foto: Ulf Lindberg 14