Printing Friends 1
Inom reklam och marknadsföring återspeglas ofta v
arumärkets löften och värderingar i logotypens färger. (Alla varumärken tillhör respektive ägare. Illustrationen innebär inte någon anslutning till eller godkännande av dem.) Sälj det med färg Inom reklam och marknadsföring kan färgen vara skillnaden mellan succé och flopp. Många framgångsrika kampanjer är resultatet av intuition och fingertoppkänsla, men det finns också en hel del forskning att ta del av för den som vill veta hur valet av färger påverkar konsumenternas engagemang. I den amerikanska studien ”Colour in branding” fann forskarna att upp till 90 procent av konsumenternas spontana bedömning av en produkt baseras enbart på färg (beroende på produkt). Framgången hänger dock inte så mycket på färgen i sig, utan hur väl färgen stämmer överens med budskapet och de värden som varumärket vill signalera. Det är ingen hemlighet att de flesta människor uppfattar blått som en trygg färg medan rött uppfattas som äventyrlig och lekfull. När Janet Davidson desig26 nade den klassiska Harley Davidson logotypen 1903 var den röda färgen lika självklar som blått alltid varit inom exempelvis bankvärlden. Men frågan om vilken färg som fungerar bästa beror också på sammanhanget. Grönt kan lyfta fram det naturliga hos en producent av närodlade ekologiska äpplen eller signalera innovation och användarvänlighet för ett modernt techföretag. Det är heller ingen slump att mediaföretag som vill stå för mångfald ofta valt en hel palett av färger i sin logotyp.