Printing Friends 1
För att få perspektiv kan det vara både roligt oc
h lärorikt att ta en titt i trend-backspegeln ibland. När vi designade webbplatser på 1990-talet var det populärt med gradients, alltså att låta en färg övergå från mörk till ljus eller en annan färg över hela sidan. Gradients bannlystes totalt från trendkänsliga sajter så fort vi gick in i 2000-talet. Under våren 2016, i samma veva som Instagram lanserade en ny ikon med gradients så fick tekniken komma ur skamvrån och nu gör den storstilad comeback. Nyanseringar syns överallt, i stora fält som bakgrunder, toningar över foton, i typografi och på knappar. De lite djärvare använder starkare färger. – Genom att kombinera två färger med en toning mellan kan man skapa något som känns som en helt ny färg. Det ger känslan av något unikt, modernt och fräscht, säger Emelie. Pasteller är även det något som kommit och gått under åren. Under 2017 kan man se ett tydligt pastellfärgat designspår över både web och i print. En tvist på pastellerna är att ha med en eller flera lite klarare färger som ”poppar” och gör att färgpaletten lever upp. Att arbeta i överlappande lager med bild och text kommer också stort och bjuder in till oväntade och lekfulla designlösningar. Animationer, till exempel animerade logotyper och illustrationer, blir allt vanligare. Det har blivit ok att vara lekfull och visa sin kreativitet. Djärv typografi är också något som syns alltmer. Det är tydligt att det är de stora jättarna som Instagram, Facebook och Google som är de ledande trendsättarna. Google Material Design påverkar mycket just nu med färger som poppar, enkla rena drag och ett ”mobile first-tänk” med appliknande webbsidor. Mobile first Emelie ser att appdesign har kommit till webbsidor för att stanna. – Mobiltänk inom webbdesign är mer regel än undantag idag men ”mobile-first” är lite annorlunda då man utgår och arbetar ifrån mobilanvändaren och dess behov. Många webbplatser har idag fler besök via mobilen än desktop. Även om majoriteten är responsiva och anpassar sig efter användarens skärm betyder inte det att sidan alltid är optimal ur mobilanvändarens perspektiv. Det är inte ovanligt att viktiga delar som exempelvis en varukorg i en webbshop hamnar bakom en stängd hamburgermeny på mobilen flera klick bort, något som givetvis inte är positivt för konverteringen. Genom att arbeta med mobile-first utgår man istället från mobilanvändarens perspektiv och mindre skärmar när man designar för att skapa en bättre mobil upplevelse. ” DESIGNA DIN WEBBPLATS FÖR SLUTANVÄNDAREN OCH INTE FÖR DIG SJÄLV.” » Vätternrundans digitala eventguide designades med mobile first i åtanke. Sidan riktar sig till cyklisterna som är på plats i Motala och l etar efter information. Majoriteten av besökarna är alltså mobilanvändare. guide.vatternrundan.se/ 29