Marknad Örebro 1
Illustration: Serneke Sernekes byggnation av Camp
us Etapp 3 i Örebro får utmärkelse Projekt Campus Etapp 3, som Serneke bygger åt Region Örebro, tilldelas utmärkelsen PQI - Utmärkt Projektkvalitet. – Det känns fantastisk roligt för alla oss som jobbar i projektet att få erkännande för det engagerade arbete vi gör, säger Magnus Ryström, arbetschef på Serneke. Utmärkelsen PQI – Utmärkt Projektkvalitet tilldelas projekt som håller en extraordinärt hög projektkvalitet, uthålligt över tid. Utmärkelsen baseras på den nya branschstandarden för att mäta kvalitet på byggprojekt; PQI, för Project Quality Index. Standarden har tagits fram i ett samarbete mellan Byggherrarna, forskare vid Luleå Tekniska universitet och företaget Binosight i syfte att utveckla branschen genom att kunna jämföra och lära av varandra. Tvåhundra byggprojekt har mätts. Efter utvärdering av kvalitetsnivåer och statistisk kontroll stod Serneke och Campus Etapp 3 i Örebro som en av tre vinnare. Magnus Ryström är arbetschef på Serneke och ansvarig för projektet i Örebro. – Den största framgångsfaktorn är hur vi har arbetat med partnering och ledarskap och på så vis gjort samverkanstänket till en del av vår dagliga styrning. Vi gjorde också tidigt en partneringdeklaration för projektet med brett omfång på fokuspunkter och mål. Allt från hur den färdiga byggnaden ska se ut till hållbarhetsfrågor, projektstyrning, samarbete med verksamheten och inte minst projektklimatet, hur vi ska bete oss mot varandra. Dessa mål följer vi löpande upp. Vi är grymt stolta över denna utmärkelse, säger han. konkurrerar om kunderna. Dock har många av företagen en stark förankring till en viss ort eller region och vi kan därför se stora lokala skillnader i hur varumärkena presterar i mätningen.” Undersökningen visar också att ett starkt varumärke inte är synonymt med en tydlig profil eller position. Undersökningsdeltagarna fick svara på sju positioneringsfrågor om t.ex. kvalitet, design, miljöprofil och standard. Resultaten visar att allmänheten har svårt att skilja de olika varumärkena åt gällande dessa aspekter. Husköpare kunde, inte helt oväntat, se större skillnader mellan varumärkena. Till exempel särskiljer sig Willa Nordic i fråga om innovation och design medan Movehome utmärker sig på området digitala verktyg. Myresjöhus husmodell Morgondagg Myresjöhus starkt varumärket bland Sveriges småhustillverkare 62 I juni 2021 tillfrågades 1506 personer ur allmänheten samt 844 personer som nyligen byggt hus om sina kunskaper kring 17 olika varumärken på småhusmarknaden. Undersökningen visade att Myresjöhus har starkast varumärke bland allmänheten, följt av Eksjöhus och Älvsbyhus. När frågan ställdes till gruppen husköpare, placerade sig Fiskarhedenvillan i topp. ”Under det senaste året har efterfrågan på villor ökat kraftigt vilket många småhusföretag vittnat om. Under årets första två kvartal ökade antalet påbörjade fristående småhus med 27 procent jämfört med samma period året innan. Den expansiva småhusbranschen är enormt spännande just ur ett varumärkesperspektiv. På marknaden finns flera jämnstora aktörer som Varumärkesmätningen för småhusbranschen är en årlig mätning som lanserades i juni 2021 och omfattar Sveriges samtliga småhustillverkare. Resultaten från den första undersökningen baseras på svar från 1506 personer ur allmänheten och 844 svar från personer som byggt hus under de senaste två åren. Undersökningen omfattar en kartläggning av varumärkeskännedom och -styrka (Brand Equity) samt varumärkenas positionering. 2021