Mall of Scandinavia 1
sedan förra året förlängd till Solna station. Med
de nya satsningarna på spårbunden kollektivtrafik kommer Solna station att bli en ny kollektivtrafiknod i Stockholm, menar Pehr Granfalk. – Satsningarna innebär att vi kommer att få se många ändrade resandemönster. Pehr Grankfalk är ordförande i Solnas kommunfullmäktige. Foto: Solna stad Arenastaden via Nya Karolinska sjukhuset och Hagstaden att invigas år 2022. – Just nu förhandlar vi också om en förlängning av den gula linjen till Bergshamra via Järva krog och Ulriksdal, säger Pehr Granfalk. Men redan har flera anpassningar och satsningar inom den spårbundna trafiken gjorts i samband med Arenastaden. Solna station har fått en ny nordlig uppgång. Därifrån är det bara att gå över den nya gångbron över spårområdet till Mall of Scandinavia. Vidare är tvärbanan mellan Hammarby sjöstad och Solna centrum Kopplas på vägnätet Även när det gäller biltrafiken har stora satsningar och anpassningar gjorts i samband med bygget av Mall of Scandinavia och Arenastaden. Flera nya anslutningar och infarter in till området har redan färdigställts, bland annat en ny rondell i korsningen Frösunda/Dalagatan. Dessutom finns en ny anslutning från E18 – via Kolonnvägen och den nya Signalbron över järnvägsspåren – till Mall of Scandinavia. Frösundaleden har också breddats för att bättre få plats med kollektivtrafikkörfält. – I dagarna beslutade också kommunstyrelsen om att satsa på smarta och dynamiska vägskyltar för att få ett bättre trafikflöde. Det är vi en av de första kommunerna i Sverige som gör, säger Pehr Granfalk. Trots satsningen på bilinfarter och 4 000 parkeringsplatser under Mall of Scandinavia För cirka ett år sedan byggdes tvärbanan ut från Solna stad till Solna station. Foto: Tim Adams uppmanar kommunen ändå besökarna i Arenastaden att åka kollektivt. Vilka är då utmaningarna för Solna inför framtiden? – Den stora skillnaden mot förr är att vi inte bara har ett centrum i Solna. Förutom gamla Solna centrum så har vi nu även Arenastaden och Hagstaden med nya Karolinska sjukhuset. Framöver handlar det om att bygga ihop centrumen. Där är den långa Solnavägen viktig. Vi vill göra om den till en attraktiv stadsgata, säger Pehr Granfalk. n 4 snabba frågor med Dan Hellström, projektledare på Erfator Projektledning AB Berätta lite om projektet som du och Erfator medverkar i? Mall of Scandinavia är ett nytt landmärke som tar form precis norr om Stockholm. Erfator är med och arbetar som byggledare, installationssamordnare med fokus på kvalité och produktionskontroll samt projekteringsledare för El och VVS i det som ska bli Skandinaviens största köpcenter. Vad har varit roligast med projektet? Roligast är all samverkan mellan byggare, underentreprenörer och beställare samt projektörer och slutkunder, för att säkra den bästa lösningen utifrån givna ramar och högt ställda mål. Vad har varit mest utmanande? Att kommunicera med alla inblandade och behärska kontraktshandlingar och uppställda mål för att få projekt i rätt rikting och klart till slutdatumet 12 november. Ett enormt projektet som sväljer stora mängder resurser, högt tempo med många inblandade och snabba beslut som gör att man har många bollar i luften. Härligt när dessa bollar landar på rätt plats och man kan gå vidare på nya puckar. Logistikaspekten på bygget har också varit utmanande! Hur har projektet utvecklat dig som projektledare? Det mest utvecklande har varit att kommunicera på rätt sätt för att säkerställa så smidig framdrift som möjligt, samt den högt ställda tekniska nivån med alla system som ska samverka och fungera tillsammans. Slående är att även om projektet är stort och mycket avancerat är det fortfarande vissa grundläggande saker som gäller för att få saker utförda. Kontroll och uppföljning är inget hokus pokus. MALL OF SCANDINAVIA 2015 23