Lokaltidningen Kanalen 1
2017 • TISDAG 24 OKTOBER • VEcKA 43 • NR 43 • Kan
alen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM samhälle &politik 5 Grenarna bands upp med rep för att kunna flyttas till sin nya plats. de STora klorna gräver in sig under trädet. Träd flyttas från Järnvägsparken Förra veckan så försvann nitton av träden från Järnvägsparken vid Åkersberga station. Men träden har inte avverkats, utan flyttats till andra platser i kommunen, bland annat längs kanalen i närheten av slussen. Träden flyttades med en inhyrd, kloförsedd lastbil från Tyskland. De Åkersbergabor som råkade passera parken under förra veckan kunde få se hur lastbilen – deSSa Träd har ett enormt ekonomiskt, biologiskt och skönhetsvärde som vi inte kan spola bort genom att helt enkelt avverka dem, säger Gisela Holmgren, landskapsarkitekt i Österåkers kommun. omfamnade träd med de stora klorna, som sedan grävde ner sig runt roten för att sedan helt sonika lyfta upp hela trädet. Därefter bands grenarna upp med rep och trädet transporterades till sin nya plats. Efter att ha planterat trädet grävde lastbilen ett hål för nästa träd och tog med sig den markbiten tillbaka till Järnvägsparken för att fylla igen hålet där. Träden i Järnvägsparken Foto: Anders G JAkobsson planterades 2004 i samband med att parken anlades och har nu hunnit växa till sig ordentligt. TrädeT som tidigare stod i Järnvägsparken planteras på sin nya plats längs kanalen i jämnhöjd med slussen. Foto: Anders G JAkobsson – Dessa träd har ett enormt ekonomiskt, biologiskt och skönhetsvärde som vi inte kan spola bort genom att helt enkelt avverka dem, säger Gisela Holmgren, landskapsarkitekt i Österåkers kommun. Anledningen till att träden flyttas är för att ge plats till den planerade ombyggnaden av Åkersberga station som beräknas starta under våren 2018. Bland annat kommer ett tredje spår att byggas för att underlätta vändning för de tåg som har Åkersberga som slutstation. Detta är en förutsättning för att kunna öka turtätheten. De passager för gång- och cykeltrafikanter som finns på båda sidor om stationen kommer att byggas om och göras säkrare. Passagen på den västra sidan kommer att ersättas med en gångbro över spåren. Att man redan nu flyttar träden beror på att hösten är den mest gynnsamma tiden att flytta ett träd på, då trädets biologiska livscirkel är låg. – Vid flytten förlorar trädet en del av sina rötter. När träden väl är på sina nya platser så kommer vi att beskära rötterna med varsamma snitt, så att det ska bli lättare för trädet att anpassa sig till sin nya miljö, berättar Gisela Holmgren. Under de första åren på en ny plats kan trädet ha begränsad tillväxt, vilket gör att det kan upplevas som mindre vitalt. Men efter ett par år när balansen mellan krona och rötter är återställd kommer träden förhoppningsvis att bilda normalt med grenar och löv igen. Anders G Jakobsson redaktionen@fixmedia.se kia.com Maxa livet med helt nya Kia Stonic Helt nya Kia Stonic är som gjord för livsnjutare, en crossover för staden, bara fyll den med upplevelser. Med sportig och kaxig design, generösa utrymmen för skön komfort, turbomotor för känslan och säkerhetssystem med allt från trötthetsvarnare till autobroms, så manövrerar du självsäkert längs gator och torg på väg till nästa … Ja, vart är du på väg? 1.0 T-GDi 120 HK ADVANCE PLUS REK. CA PRIS FRÅN 199.900 KR PRIVATLEASING FRÅN 3.217 KR/MÅN* Lanseringspris från 184.900 kr Utrustad med bl.a. 17” aluminiumfälgar, 7” pekskärm med Apple CarPlay™ och förberedd för Android Auto™, backkamera, autobroms inkl. fotgängarskydd, farthållare, filövervakningssystem, trötthetsvarnare, helljusassistans, delläderklädsel, klimatanläggning (ACC), eluppvärmbara framstolar och eluppvärmd läderratt. Rallarvägen 10, Åkersberga Tel 08-503 351 00. www.aftenbil.se Öppet Mån-fre 9-18, lör-sön 11-15 Alla erbjudanden gäller levererade bilar t.o.m. 30/11 2017 eller så långt lagret räcker. Erbjudandena kan ej kombineras med andra rabatter eller företagsavtal och gäller endast lagerbilar. Bränsleförbrukning blandad körning Kia Stonic 5,0-5,5 l/100 km; CO2-utsläpp 115-125 g/km. Testerna är gjorda enligt EU-körcykel och miljöklass Euro 6. *Kia privatleasing: 36 mån, månadskostnader inkl. moms exkl. uppläggnings- och aviavgifter. Rörlig ränta. Max körsträcka 1500 mil/år, övermil debiteras. Sedvanlig kreditprövning sker. Slitagedelar, övriga reservdelar och ev. tillval från kund ingår inte i priset. Fordonsskatt betalas av kunden. Bilen på bilden kan vara extrautrustad. Med reservation för eventuella tryckfel.