Kanalen 1
2 debatt & insändare veckans debatt tipsa Redakti
onen Hållbart för hjärnan För en dryg månad sedan var jag och familjen på en långhelg i Barcelona. Jag hade precis fyllt fyrtio och det firade vi genom att gå på fotboll, hänga på stranden och äta god mat. Min man hade hyrt en lägenhet som låg en kort promenad från La Rambla och som till barnens stora glädje hade en utmärkt internetuppkoppling. Lägenheten låg på fjärde våningen. När vi var på väg ut tog vi trapporna, men när vi skulle upp klämde vi in oss i den lilla hissen. Det stod att den var avsedd för tre personer, men vi räknade ut att den sammanlagda vikten för oss fyra underskred hissens maxkapacitet med god marginal. Och hissen levererade, trots att ungarna inte kunde låta bli att hoppa lite i smyg. När jag stod där klämd mot väggen och väntade på att vi skulle komma upp till rätt våningsplan tänkte jag på vad bra det är att den där sortens skyltar är så tydliga. Och jag insåg att för det allra mesta, ”Det är dags att prioritera hållbarhet för hjärnan - så att hissen orkar hela vägen upp.” när det gäller maskiner och tekniska prylar, så finns det bra information både om tillämpningsområde och kapacitet. Det gör att man slipper otrevliga överraskningar och att saker går sönder i onödan. När jag funderade vidare insåg jag att vi inte alls har kommit lika långt när det gäller oss människor. Visst har vi koll på att vi har fysiska begränsningar, som exempelvis att vi behöver äta och sova. Men däremot saknas det fortfarande tydliga riktlinjer för vad en hjärna kan förväntas klara av innan den börjar gnissla. Och jag tycker att det är oerhört märkligt. För trots att vi inte vet allt om hur hjärnan fungerar, så vet vi väldigt mycket mer än vad vi som samhälle väljer att omsätta i praktiken. Vi vet bland annat att långvarig stress orsakar hjärnskador och att dubbelarbetande mammor är överrepresenterade i utmattningsstatistiken. Om det hade varit hissar som gick sönder i den utsträckningen som vi människor gör så hade det för länge sedan konstaterats att de används på ett felaktigt sätt. Inom det här området behöver något hända. Det är dags att prioritera hållbarhet för hjärnan - så att hissen orkar hela vägen upp. www.akersbergakanalen.se redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 Skicka oss din insändare. Max 1500 tecken. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material och att korta texter. Dags för öppen debatt i fråga om vägförening Öppet brev till Österåkers kommunledning gällande ansvar för vägar Har förstått att målet är att vi här i byn ska bli bästa Skärgårdskommunen: Jaha, tänker jag. Och förstår inte alls vad det innebär. Sedan många år finns här en så kallad Central Vägförening. Kommunens hemsida visar vilka gator som omfattas av vägföreningens ansvar. Det är åtskilliga! Fram till för några år sedan tillhörde min fastighet på Hantverksvägen föreningen. Nu är den korta gatstumpen kommunens ansvar. Gränsen går vid 90-graderskurvan där Smedbyvägen övergår i Hantverksvägen. Vintertid är för det mesta vägföreningen snabbare med till exempel sandning. För det första: Varför undandrar vissa sig kommunen ansvaret för vägar? Är det kanske bra att medlemmar i vägföreningen betalar årlig avgift - utöver kommunalskatten? Självklart är nuvarande system lönsamt! För kommunen… För det andra: Vad jag erfar har Vägföreningen även ansvar för trafiksäkerhetsfrågor. Kan en kommun frånhända sig ett sådant ansvar? Samma parkeringsbolag som tillser ordningen i centrum är aldrig synliga i mitt radhusområde (inte ens efter uppringning). Varför? Har Europark avtal med både kommun och vägförening? För det tredje: Varför betalar vi på Hantverksvägen fortfarande (ca 1 200 kr/år och fastighet) Det är avgift till vägföreningen när vi ”lyder” under kommunens ansvar? Kanske en vägföreningsfråga, men vad anser kommunledningen? fastighetsägarnas pengar. För det fjärde: Det förekommer Foto: LenA emmoth debatt i denna fråga både bland kommunpolitiker och allmänhet. Insändare har förekommit tidigare. Vilka skäl har kommunledningen att envisas vilja ha kvar nuvarande ordning/uppdelning? Är det verkligen den bästa lösningen sett ur medborgarnas synvinkel? För det femte: Jag tror på vårt demokratiska system med fria val och representativ demokrati. Anser därmed att det är dags för en öppen debatt i fråga om vägförening eller ej. Ett öppet massmöte där ansvariga politiker deltar för att få vägledning i kommande beslut om förändring. Törs ni det, här i bästa Skärgårdskommunen? Inger M Ödlund Skärgårdskommunen Österåker ” dose det redan nu stora och i framtiden än större behovet av platser för nuvarande och framtida kommuninnevånares båtar. Det låter inte speciellt positivt för kommunens ambition att vara en attraktiv skärgårdskommun. Trälhavets Båtklubbs resurser att tillfredsställa behovet är så gott som uttömda. i Trälhavets Båtklubbs höstmöte där planerna för klubbens verksamhet för nästa år diskuterades och fastslogs. Klubben deltar som remissinstans aktivt i kommunens planering för framtidens båtfrågor. Till vår förvåning fick vi, vid redogörelsen för Hamnsektionens planer, reda på att kommunen över huvud taget inte diskuterar dagens och framtidens behov av hamnoch varvsplatser. Det finns tydligen inga som helst planer för att tillgoTrälhavets Båtklubbs resurser att tillfredsställa behovet är så gott som uttömda. Det lär ta ungefär åtta till tio år innan en ny medlem kan erbjudas en plats för en medelstor motor- eller segelbåt. Klubben kan således inte hjälpa en båtintresserad familj, som attraheras av att bosätta sig i skärgårdskommunen Österåker, till någon plats för båten inom en överskådlig framtid. Vid diskussioner har framkommit Åkersberga kanalen nr 48 • vecka 48 • tisdag 24 november • 2015 Jag läste med stort intresse i Åkersbergakanalen nr 47 artikeln angående Alliansens ambition att Österåker ska vara länets mest attraktiva skärgårdskommun, som flest väljer att flytta till, bo och verka i, starta företag i samt besöka. Undertecknarna, ledande personer inom Alliansen, säger sig arbeta brett med många frågor som berör just de delarna, såväl lokalt som regionalt. Samma vecka läser jag i Mitt i Södra Roslagen att Söderborna i Stockholm tänker sig Åkersbergaborna som till stor stor del bestående av båtfolk som gillar segling. För någon vecka sedan deltog jag att det redan för mer än tio år sedan fanns förslag på en hamn och uppställningsplats för fritidsbåtar beläget vid reningsverket i Margaretelund. Hamnen skulle skyddas av en pir och uppställningsplatsen och parkeringen skulle byggas intill och eventuellt över reningsverket. Förslaget försvann dessvärre i hanteringen. Jag anser att frågan om innevånarnas behov av plats för fritidsbåtar såväl sommar som vintertid är synnerligen viktig om Österåker skall kunna leva upp till ambitionen att vara länets mest attraktiva skärgårdskommun. Det vore intressant, inte bara för oss i kommunen utan framför allt de båtintresserade som eventuellt funderar på att flytta hit, att få reda på de olika partiernas syn på det framtida båtlivet inom kommunen. Det kanske är dags att damma av planerna från 1988 och starta ett nytt kraftfullt Båtparti inför nästa val. Jan Brogren Glöm inte Tage Danielssons text: "Förstörelsens fästen är kraftigt bemannade Det är dags för de snälla att bli förbannade" Gunnar Winberg NÄCKROSEN l ÄNTLIGEN! Tack! En Eloge får man säga, efter alla påstötningar och insändare. Har NÄSTAN aldrig blivit så glad för något, fast dammet yrde omkring de som fixade järnvägsövergångarna vid Åkersberga hållplats. Långbänken måtte vara utsliten, för det har tagit många år av grubbel, tydligen. Hemligheten med att hålla ut, det är att hitta på något, medan man väntar. En av alla rullatorkäringar Krönika Anna Skarin redaktionen@fixmedia.se Tipstelefon: 08-540 883 00 ÅKERSBERGA KANALEN akersbergakanalen.se l Till personalen på Solskiftets Äldreboende, speciellt er på röda avdelningen: Stort varmt tack för ert fina sätt mot vår mamma Gun. Hon kunde inte haft ett bättre boende sina sista år i livet. Ni är och har varit fantastiska! Maria och Thomas Verkställande direktör: Stefan Söderberg ansVarig utgiVare: Stefan Söderberg - stefan.soderberg@fixmedia.se redaktör: Charlotta Lambertz - charlotta.lambertz@fixmedia.se Insändare & Tips: redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 • www.akersbergakanalen.se Försäljning: Marie-Anne Borgenengh - marie-anne.borgenengh@fixmedia.se • Katarina Persson - katarina.persson@fixmedia.se text-annonsmaterial: Företag: annonser@fixmedia.se • Privatpersoner: privat@fixmedia.se • www.akersbergakanalen.se produktion: Jannica Sundkvist - jannica.sundkvist@fixmedia.se • Lena Emmoth - lena.emmoth@fixmedia.se tryckeri: Pressgrannar AB 2015 tryckupplaga: 22.300 ex distribution: Posten - 21.801 ex • Utdelas till samtliga hushåll i Österåker och Vaxholm Alla rättigheter förbehålls Fix Media AB. Särtryck eller vidaretryck får ej ske utan Fix Medias medgivande. För insänt material ansvaras ej. Lokaltidningen Kanalen ges ut varje vecka av: Sågvägen 19,184 40 Åkersberga Telefon: 08-540 883 00 • www.fixmedia.se Var med och påverka! Tisdag 1 december klockan 12-13 och onsdag 2 december klockan 18-19 på Österåkers bibliotek. Välkommen! Kom och prata med mig, Michaela Fletcher(M), Kommunstyrelsens ordförande. Jag svarar på dina frågor och lyssnar på dina åsikter och önskemål.