MD 1
SUCCÉ FÖR STJÄRNGALAN 2019 TEXT: CARLO LASZLO FOT
O: PRESSBILDER – Succé! Så sammanfattar Malin Cronér, verksamhetschef på Dalarna Business som arrangerade Stjärngalan i Borlänge. – Temat var “lokalproducerat”, fortsätter hon. Och det gick igenom från välkomstmattan från Papelina, till mat och föredragshållarna. Omkring 500 personer deltog vid Stjärngalan 2019, där höjdpunkten var när de åtta priserna delades ut för sina insatser under 2018. Pristagarna var: Morakniv AB, Mora - Årets företag; MAFI AB, Mora - Årets exportföretag; Emil Westlund, Mat i Sellnäs AB - Årets nyföretagare; Simon Goot - Årets ungdomsföretagare; Valbona Shala, Borlänge - Årets nytänkare; Malin Hedlund, Säters Snickerifabrik AB i Hedemora - Årets företagsledare, Dalatrafik - Årets varumärke; Roberto Vacchi - Årets dalaprofil. ÅRETS FÖRETAGSLEDARE vd Malin Hedlund, Säters Snickeriföretag: – Det gäller att se människan – Jag tror att alla på ett företag vill bidra efter sin förmåga. Så min uppgift är bland annat att våga lyfta dem som behöver lyftas. Jag vill jobba med både bredd och spets, utveckla kompetensen hos medarbetaren, coacha. Det gäller alla, både medarbetare och mellanchefer, och 8 Dalarna att använda både morot och piska. – Som person tror jag hellre alla om gott, och går på en nit ibland, än att ha inställningen att det inte ska gå. – Men det här är inget jag gör på egen hand, utan tiillsammans med ägare och företagsledning. ÅRETS FÖRETAG Henk Noback, vd Morakniv: – Alla ska vara med på sin egen nivå – Jag tror vi fick priset för att vi exporterar via distributörer till 60 länder, för att vi jobbar framåt, bland annat med sociala medier, och för att vi har en riktigt bra stämning i företaget, där vi känner stolthet och självförtroende, vilket leder till ytterligare framgångar. – Att jobba med ledarskap är en nyckel till framgångarna, att utveckla chefsrollen, och att alla medarbetare ska vara med; vi säger aldrig nej. – Och vi försöker göra kul saker tillsammans, fira framgångar, ha det roligt på jobbet helt enkelt. ÅRETS EXPORTFÖRETAG MAFI AB, vd Pierre Bengtsson: – Närvaro, personliga möten och gemensamma mål avgörande – Vi exporterar till 80 länder, jämfört med tre för några år sedan. – För att lyckas har vi satsat hårt på produktutveckling, ofta i samarbete med våra kunder. – Otroligt viktigt är de personliga mötena och att finnas nära våra marknader. Därför har vi personal som bor i Indien och USA. Vi har också etablerat dotterföretag i östra Afrika och är på gång i Kina och USA. – Måste också nämna att det inte hade gått utan våra anställda. Med tredubblad omsättning på tre år och 99 procents leveranssäkerhet, då gör alla något bra! ÅRETS VARUMÄRKE Dalatrafik, kommunikationsansvarig Ellinor Sjöström: – Det gäller att påverka hur man uppfattas – 2015 påbörjade vi ett omfattande arbete, då var vårt varumärke lågt och vi fick mycket kritik. Vi började med en nulägesanalys, workshops, medarbetareenkäter, webenkäter och skapade fokusgrupper med våra kunder, alltså resenärer. – Därefter tog vi fram bland annat fram nya arbetsprocesser, nya sätt att hämta in information från våra kunder, en ny varumärkets- och kommunikaitonsplattform, och vi såg till att bli mer tillgängliga. Allt detta, och mer därtill, har lett till att vi stärkt vårt varumärke. ÅRETS NYTÄNKARE Feen AB, vd Valbona Shala – Vi behöver goda förebilder som vågar visa vägen – Tillsammans med branscher och stora företag i länet hittar vi arbetssätt så vi får en snabbare etablering av arbetssökande, samtidigt som företag får arbetskraft och andra behov tillgodosedda. – Vår verksamhet bygger på att utveckla människor och verksamheter, men det finns strukturella hinder så vi måste våga testa nytt. – Det har lett till bra resultat, men det krävs modiga chefer, företagsledare och eldsjälar som törs gå före och som vågar jobba med målgrupper som står långt från arbetsmarknaden. ÅRETS NYFÖRETAGARE Emil Westlund, vd Mat i Sellnäs – Ville få Borlänge att komma till oss – Genom att bygga upp ett positivt rykte och skapa en nyfikenhet om oss, har vi lyckats bygga en affärsmodell så att vi lyckats öka vår omsättning med 30 procent om året de senaste två åren. – Jag ser oss inte som en landsbygdsbutik längre, för nu kommer även folk från Borlänge för att handla här. – Sociala medier, vår catering och pizzeria är några av de grepp som vår framgång bygger på. Ja, och personalen som gör en otrolig arbetsinsats och som alltid är beredda att testa mina tokiga utspel och nya marknader. n