Nollelva 1
nyttPÅFILM FILM FILMBOXEN Pirates of the Caribbea
n 1-5 5 disc I våras hade den femte Pirates-filmen ”Salazars revenge” premiär, sex år efter att vi senast såg Johnny Depp som kapten Jack Sparrow. Filmserien som startade 2003 har blivit mäkta populär med sitt starka persongalleri och sina humoristiska och spännande sjörövaräventyr, och nu kan du plöja alla fem filmerna i ett svep. Från den första ”Svarta pärlans förbannelse”, via ”Död mans kista”, ”Till världens ände”, ”I främmande farvatten” till den splitternya ”Salazars revenge” där Jack Sparrow jagar efter Poseidons treudd för att kunna kontrollera haven. (TP) The Mummy V.43 Mumien som skräckfigur har förekommit på filmduken ett antal gånger genom filmhistorien och nu är det dags för en vända till. Tydligen ska Universal försöka skapa sin egen franchise med filmmonster som korsbefruktar varandras filmer och förmodligen är det förklaringen till att Dr Jekyll/Mr Hyde dyker upp i en roll som annars skulle varit ganska förvirrande. Å andra sidan är hela The Mummy ganska förvirrande. Den har svårt att hitta rätt ton och verkar inte veta vilken sorts film den vill vara. Matinéäventyr, skräck, actionrulle, fantasy, verklighetsnära thriller? ”The Mummy” plockar lite av allt och slänger för säkerhets skull in lite humor också, och det är nog trots allt småfnissen som räddar filmen från totalt haveri i slutändan. Det finns scener och miljöer som med rätt handlag hade kunnat göra detta till en helt okej film men ojämnheten och inkonsekvensen gör att ”The Mummy” nog borde ha stoppats redan i sin linda. Storyn är lite oklar men handlar om en 5.000 år gammal mumie som vaknar till liv och av nån anledning blir så betuttad i Tom Cruises huvudrollsfigur att hon gör allt för att döda honom. Vilket kanske hade varit lika bra, för då hade vi sluppit denna osammanhängande och fåniga smörja. (TP) Spider-Man: Homecoming V.47 För tredje gången på 2000-talet har det startats upp en filmserie om Spindelmannen och denna gång handlar det om att klämma in nätsvingarn på ett bra sätt i hela Marvel-franchisen. Byggandet av Marveluniversumet där allt hänger ihop har dock gjort att de enskilda filmerna har blivit svagare och mer fungerar som länkar i en kedja snarare än som fristående verk. Storyn i ”Spider-Man: Homecoming är exempelvis ganska poänglös, men räkna med att det kommer fler filmer där saker och ting utvecklas och förklaras. Huvudrollen som den blott 15-årige Peter Parker spelas av Tom Holland, som dök upp redan i ”Captain America: Civil war”, och det är verkligen den unge Spiderman det fokuseras på. Han är osäker, klantig och långtifrån en färdig superhjälte. Vi får följa hans bekymmer med skolan, tjejer och vänner, och filmen har en humoristisk och tokrolig ton som gör detta nästan mer till en high school-komedi än till en superhjältefilm. Skurken är Vulture som stjäl högteknologiska vapen, men den som stjäl uppmärksamheten är som vanligt Iron Man/Tony Stark som i vanlig ordning är med och styr i kulisserna. (TP) TIPSET Live by Night Hårdkokta gangsterrullar som utspelas på 20-talet kan man inte få för många av. Här får vi följa Ben Affleck som slåss i första världskriget och ser mängder av kamrater dö. När han kommer hem till Boston bestämmer han sig för att aldrig mer lyda order och blir kriminell. Han försöker stå utanför de två rivaliserande gängen italienare och irländare men dras in i konflikten via en kärleksaffär och hamnar så småningom i fängelse. När han kommer ut, sugen på hämnd, hamnar han i Florida och tar över den illegala romhandeln, vilket leder både till framgång och konflikter. ”Live by Night” är en ganska typisk gangsterfilm med snygga bilar, kläder och miljöer, och med plats för både långsamma partier och intensiva eldstrider. Ingen oförglömlig klassiker men ett riktigt gott hantverk som är klart sevärt. (TP) Baywatch V.42 Song to Song V.42 ”Baywatch” lär vara en av världens mest sedda tv-serier. Märkligt med tanke på hur usel den var, och inget tyder på förhand att denna film som kommer 16 år efteråt skulle vara bättre. Och det är den inte heller. Handlingen är grund som en familjevänlig badstrand, skådisarna verkar ha fått solsting och det hade behövts många livräddare för att få upp pulsen på denna flams-och-trams-rulle. The Rock gör rollen som den rättrådige och muskelflexande badvaktschefen Mitch Buchannon, och Zac Efron är den nya killen Matt Brody som är ett egoistiskt rövhål som fått badvaktsjobbet via samhällstjänst. Tillsammans med sina kollegor hamnar de i en härva av droger och korruption...zzz...snark. Det som ändå räddar filmen hjälpligt är att den har en stor dos humor och halvt driver med hela Baywatchkonceptet. Dessutom är det alltid underhållande att se The Rock på vita duken. Det finns även en kultfaktor genom att såväl David Hasselhoff som Pamela Andersson gör snabba inhopp. Som helhet är det dock en ganska idiotisk rulle med pubertala skämt och lövtunn intrig. Ett riktigt lågvattenmärke, skulle man kunna säga. (TP) Det går inte säga annat än att ”Song to Song” har en imponerande rollista. Eller vad sägs om Ryan Gosling, Natalie Portman, Michael Fassbender och Rooney Mara? Här finns även Holly Hunter och Cate Blanchet, och regissör Terrence Malick hade till och med råd att helt klippa bort Christian Bale och Benicio del Toro. Lägg till det en rad rockstjärnor som spelar sig själva, bland annat Patti Smith, Iggy Pop, Johnny Rotten och Red Hot Chili Peppers. Men dessvärre är det i stort sett det enda som filmen har. Malick har tidigare gjort udda filmer, exempelvis den suggestiva ”Tree of Life”, men denna gång känns han pretentiös på ett sätt som slår över till rent fånig. Någonstans bland alla inre monologer, fragmentariska nedslag, kvällssol i motljus, märkliga klippningar och udda kameravinklar finns det en luddig historia om musikbranschen i Austin och ett triangeldrama mellan en flummig tjej (Mara), en musiker (Gosling) och dennes musikproducent (Fassbender), men exakt vad Malick vill berätta är svårt att lista ut. Det är drömskt och stämningsfullt, men oerhört ansträngande att titta på. Repliker som inte leder någonstans, sexscener utan syfte, händelser utan sammanhang. Gosling har sagt att inspelningen skedde utan manus. Jag tror honom. (TP) NOLLELVA 57 KLASSIKERN French Connection (1971) ”Lagens våldsamma män”, som den hette på svenska anses av många som en av tidernas bästa snutrullar. Vissa delar känns måhända lite daterade idag men det går inte komma från att filmen har varit stilbildande, exempelvis när det gäller biljakter. Filmen bygger på en verklig historia kring ett herointillslag i New York. Gene Hackman och Roy Scheider spelar poliserna som jagar en hänsynslös fransk knarkkung, men kanske har New York nedgångna miljöer den verkliga huvudrollen. Och allting skildras med en nästan dokumentär känsla som förstärker den ruffiga och råa gatukänslan. Med tät stämning och nerv i nästan varje scen är det inte så konstigt att William Friedkins film vann fem Oscar och idag ses som en klassiker bland thrillers. (TP)