Tillsammans i Mälardalen 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10 SJ OCHMELODIFESTI
VALEN ■ SJ har sedan 2009 varit officiell partner till Live Nation och Melodifestivalen. ■ SJ säljer biljetter till alla genrep, deltävlingar, »andra chansen« samt finalen på Globen. ■ SJ är en del av festivalen – finns på plats vid alla arenor under Melodifestivalen. ■ Genom SJ kan du boka hela upplevelsen – tågresan, entrébiljetterna och samtidigt boka hotell nära arenan. Läs mer på: www.sj.se/ upplevelser Schlager-Stefan glittrar från tåget Stefan Eriksson ÄLSKAR Melodifestivalen. För honom är det självklart att se alla delfinaler och finaler live. Och resan dit går naturligtvis med tåg – från hemmet i Eskilstuna till de olika festivalorterna runt om i Sverige. Du är ett hängivet fan av Melodifestivalen – varför? – Det är glitter, gala, glamour och glädje! Jag har gillat Melodifestivalen sedan jag var liten. Fast då satt jag framför tvn, och lyssnade på alla låtar – om och om igen. När festivalen växte med delfinaler ute i landet tog det fart på allvar och de senaste fem åren har jag sett alla delfinaler och finaler live. Du bor i Eskilstuna och väljer att ta tåget till festivalorterna Linköping, Luleå, Malmö, Sundsvall och Stockholm. Det blir en del långa resor – hur utnyttjar du tiden? – Sedan lokaltidningen hemma i Eskilstuna fick nys om mitt stora intresse för Melodifestivalen både chattar jag och skriver krönikor som frilans åt dem. Då är det perfekt med tåget eftersom jag kan ringa, boka, intervjua, skriva och skicka texten från tåget. Det skulle aldrig funka om jag åkte bil istället. Vem vinner i år? – Hjärtat säger en sak, hjärnan något annat. Jag hoppas att Babsan vinner. Det skulle vara fantastiskt roligt! Text: Claes Salomonsson Framgång för kort på prov 10 Bilpendlarna är Länstrafiken i Örebros främsta målgrupp i rekryteringen av nya resenärer. För att hjälpa dem att ta steget ut i kollektivtrafiken har nästan 2 000 bilister fått provåka gratis i två veckor. Kampanjen tycks ha gett resultat. – Det förväntade resultatet ligger på 200 nya resenärer och det kommer vi att uppnå. Vi har fått väldigt bra respons, säger Jan Brissman på reklambyrån Lazzo som ansvarar för kampanjen. Länstrafiken skickade ut en enkät till 48 000 hus- håll i områden med väl fungerande kollektivtrafik. Utskicket innehöll information och frågor om deras resvanor. De som svarade att de inte är kunder och att de pendlar med bil har fått erbjudandet att testa kollektivtrafiken gratis i två veckor. I december fick knappt 1 300 personer varsitt gratis länskort och i januari ytterligare cirka 650 personer. – I vår följer vi upp hur provåkarna tycker att det har fungerat. Om de fortsätter att ladda sitt kort får de 100 kronor rabatt den första månaden, säger FOTO: JOAKIM SERRANDER
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16