Tillsammans i Mälardalen 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7 Snöröjarna Lars-Gö
ran Johansson, Peder Zettergren och Sören Westerlund är järnvägens svar på havets isbrytare. Hallå där snögeneralen! Inför denna vinter har Trafikverket vidtagit ett antal olika åtgärder för att försöka undvika de problem som inträffade på järnvägen under förra vintern. Bland annat har man höjt kvalitetskraven och beredskapen och skapat bättre förutsättningar för entreprenörerna att kunna anlita underentreprenörer för snöröjning. Hallå Kenneth Stjerndorff, »snögeneral« för Stockholm och Mälardalen på Trafikverket. Hur går det? – Utifrån de förutsättningar vi har haft och att vintern kom så tidigt i år, är jag ändå ganska nöjd med våra insatser hittills. Visst, vi har haft en del förseningar och det är frustrerande. Men jag är nöjd med att trafiken ändå har rullat. Till skillnad mot förra året har vi haft mycket färre inställda avgångar i Mälardalen, framför allt inom pendeltågstrafiken. Vad gör en snögeneral? – Min uppgift är att samordna och driva på alla resurser och röjningsaktioner här i Stockholm-Mälardalen. Efter förra vintern insåg vi att det behövdes en person i den här övergripande rollen – utöver de som ansvarar för själva driften. liga för vind. Under de senaste två årens extrema vintrar har sådana »solskensdagar« däremot hört till undantagen. En akutsituation kan avhjäl- pas direkt, men vill det sig riktigt illa kan det dröja upp till 40 minuter innan problemet är åtgärdat. Allt från två till tjugo man kan vara involverade i ett och samma uppdrag. – Visst förekommer det att en del upplever stress vid akuta fel. Men alla styrs av en ansvarskänsla för att deras arbete är viktigt för landets infrastruktur, och av en stolthet, säger Johan Zetterholm Byter svets mot snöskyffel Vintern blir ett välkommet avbrott för banteknikerna. Då får de en snöskyffel i handen i stället för en svets. Johan Zetterholm anser att de klarat uppgiften väl, även under de mest krisartade förhållandena. – Jag kan tycka att vi är orättvist anklagade. Jag tror att de flesta här tycker att de gör ett väldigt bra arbete. Vi har tillräckligt med resurser och när det behövs tar vi in extra personal från hela Sverige. I fikarummet träffar vi Nilo som jobbat här i mer än 30 år. – I stort sett är det samma jobb som förr. Växelvärmen fanns när jag kom men den var starkare då, det var robustare grejor, säger han och påminner oss om att ännu längre tillbaka i tiden tog man raka vägen ut till växlarna med dressinen. – Å andra sidan var det färre tåg som rullade på spåren då, lägger han till. Text: Richard Björnelid Vilka förbättringar har ni lyckats bäst med sedan förra vintern? – Snöröjningen. Vi har lyckats hålla undan snön, så att det inte har bildats lager på lager, som sedan sätter sig i växlarna, vilket hände ofta förra året. Många har gjort fantastiska insatser i år. Bland annat har vi haft 120 extra snöröjare som hållit plattformarna fria. Det kan låta som en trivial sak, men om inte plattformarna röjs, blåser snö in i tågen så att dörrarna inte går att stänga. Då blir det stopp i hela kedjan. Vad har ni lyckats sämre med? – Trafikinformationen. Vi jobbar hårt på att förbättra den, men har tyvärr inte lyckats lika bra som vi skulle vilja. Orsakerna är många, men när vi får svårigheter i trafiken är det många som blir så fokuserade på att lösa problemen och då glöms ibland kommunikationen bort. Där måste vi bli bättre! Varför uppstår problem? Ni vet ju i regel när snön ska falla. – När det kommer mycket snö och det samtidigt blir riktigt kallt är det svårt att hinna med. Växlarna är ett av problemen. Vi har värme i växlarna som håller borta det mesta av isen och snön. Men ibland rasar isklumpar från tågen ner i växlarna och dessa rår inte växelvärmen på, så de måste tas bort manuellt. Vi har närmare 1 600 växlar i vårt område och det tar cirka 20 minuter att röja en växel, så det är svårt att lyckas komma ikapp så snabbt som vi skulle vilja. Dessutom har vi bara tre timmar på oss mitt i natten för att utföra allt jobb – övriga tider är trafiken i full gång. Vad kan ni förbättra ytterligare? – Det är oerhört viktigt att vi satsar mer på trafikinformationen. Vi måste helt enkelt bli mer kundorienterade och lära oss att förstå kunderna bättre. Text: Pia Runfors 7 FOTO FREDRIK HJERLING
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16