Verko 1
SKÄRANDE BEARBETNING - MÄT - KRINGUTRUSTNINGSKÄRA
NDE BEARBETNING - VERKTYG - MÄT - KRINGUTRUSTNING YTBEHANDLING LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET - EGNA PRODUKTER VO 1/21 VO 7/21 --VO 11/18 VO 9/18 Fordonsindustrin genomgår enorma förändringar. En av de viktigaste megatrenderna som industrin just nu upplever är hållbarhet och rörelsen mot en cirkulär ekonomi. Lätta fordonskonstruktion och möjligheter för karossens totalvikt. Axalta, en ledande global leverantör av våtlacker och pulverfärger, tar sig an de utmaningar dessa lätta material medför. Kärnan i hållbarhetsinsatserna är olika geografi ska regioners regelverk för bränsleeffektivitet och avgasutsläpp. Vissa myndigheter och tillverkare av originalutrustning (OEM:er) kräver ett förbud mot försäljning av bensin- och dieseldrivna fordon. Detta leder till mer teknisk innovation inom elfordon för att åstadkomma kostnader på nivå med fordon med förbränningsmotor, samt för att öka konsumenternas tilltro till att de får längre räckvidd per laddning. Biltillverkarna genomför ändringar för att lyckas i den cirkulära ekonomin – för fordon med förbränningsmotor genom att göra bilarna lättare och därmed minska avgasutsläppen, och för elfordon genom att öka räckvidden. Dessutom strävar hela fordonsindustrin efter att minska utsläppen av växthusgaser av kategori 1, 2 och 3, vilket påverkar valet av material och processer. ”För att skydda planeten mot klimatförändringar och människor mot skadliga effekter av fl yktiga organiska föreningar (VOC), tvingar regelverk och pådrivande tillverkare fordonsindustrin att reducera utsläppen och avfallet, minska energiförbrukningen och verka för högre standarder när det gäller bränsleeffektivitet. Som svar på detta utvecklar fordonsindustrin lättare material till fordonskarosser och -strukturer och använder mer miljövänliga råmaterial i fabrikerna”, säger dr Sanghamitra Sircar, global product manager för Axalta Mobility Coatings. Lackeringsindustrin drar sitt strå till stacken genom att främja dessa förändringar. Branschen har tagit stora kliv framåt sedan 1900-talets manuella applicering av lack, begränsade kulörutbud och långa torktider. I dag fi nns det fl era primerfria system, vattenbaserade lacker, vattenbaserade och lösningsmedelsburna high-solids-lacker samt Harmonized Coating SystemsTM såväl som applicering med robotmunstycken eller ett enda munstycke med fl era olika kulörer i metallic och med pärlemoreffekter. Detta har redan lett till betydligt lägre energiförbrukning och utsläpp av organiska lösningsmedel från lackeringsverkstaden. Till exempel har energiförbrukningen sjunkit från cirka 2500 kWh/ bil år 2010 till mindre än 700 kWh/bil i dag, baserat på OEM:ers offentligt tillgängliga CSR-rapporter. På liknande sätt har VOC-utsläppen i fl era delar av världen minskat från över 600 g/l för bara några år sedan till 420 g/l i vattenbaserade baslacker. Och numera använder biltillverkarna lätta karosskonstruktioner i fl era skikt som syftar till att minska 56 www.verko.se Konsekvenserna av en lätt karosskonstruktion Lätta material, såsom höghållfast stål, aluminium, magnesium, kolfi berarmerad plast, skiktade pressformade kompositer (SMC-material) och termoplastiska olefi ner (TPO:er), bidrar till att öka räckvidden för elfordon och minska avgasutsläppen från fordon med förbränningsmotor. Dessa lätta underlag medför dock lackeringsutmaningar med avseende på: - beläggningens och kulörens jämnhet över fl era substrat - värmedeformation av plastunderlag - vidhäftnings- och tätningsprocesser, som kan påverka härdningen av vidhäftningsmedel och lacker. Sircar förklarar: ”Allteftersom de tekniska framstegen till följd av regelkrav och kundernas efterfrågan har ökat under de senaste åttio åren, har vi på Axalta fortsatt att utnyttja vår omfattande expertis inom fordon, lacker och tillverkningsindustri för att utveckla och införa lackeringssystem som lämpar sig för biltillverkarnas nya underlag.” Lätta karosskonstruktioner och låghärdande system Låghärdande system är utvecklade för olika underlag och består vanligtvis av plast- och kompositmaterial, som inte tål höga temperaturer. Det fi nns visserligen redan lösningar för låghärdande lacker. Till dessa hör väletablerade processer för en uppsjö tekniker för fordonsdelar av plast och stora lastbilar – som ställer allt högre krav till utseende och kvalitet från låghärdande primers och topplacker – samt specialiserade biltillverkare där låghärdande blandningssystem används för att framställa små satser med kundspecifi ka specialutvecklade kulörer.