Verko 1
VO 7/21 VO 9/18 VO 1/21 VO 11/18 SKÄRANDE BEARBET
NING - VERKTYG - MÄT - KRINGUTRUSTNING YTBEHANDLING LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET - EGNA PRODUKTER SKÄRANDE BEARBETNING - MÄT - KRINGUTRUSTNING ner och deras utmaningar r lackeringssystem Trots det behövs ytterligare lösningar och processer för att tackla de utmaningar som mångfalden av underlag innebär. Nyare lacksammansättningar måste vidhäfta på de avancerade underlagen och bevara ett förstklassigt utseende och hållbarhet. ”Lätta fordonskonstruktioner påskyndar defi nitivt innovationen inom låghärdande lacker”, säger Sircar. ”Under de kommande tio åren kommer fordonstillverkarna i allt snabbare takt att ersätta höghållfast stål med avancerat höghållfast stål, aluminium, plast och kompositmaterial. De kommer även att minska vikten av säkerhets-, kommunikations- och elkomponenter i syfte att göra fordonen lättare, för att öka elfordonens räckvidd och minska utsläppen och bränsleförbrukningen från fordon med förbränningsmotor.” Axalta har redan tagit i bruk låghärdande system som härdas vid lägre ugnstemperaturer än traditionella system. Detta för att hjälpa biltillverkarna att minska de totala energikostnaderna från tillverkningskedjan genom att lackera metallic- och icke-metallicdelar samtidigt i samma linje. Axalta fortsätter att utveckla topplacksystem med lägre härdningstemperatur och arbetar vidare med kunder för att göra lågtemperaturlackerna framgångsrika. Företaget har också elektrolacker med ett brett härdningstemperaturområde från 140 °C till 200 °C, för att möjliggöra enhetlig beläggning av elfordon utan att sakta ned tempot i linjen. ”Med hållbarhet och produktivitet som kärnvärden har många av Axaltas nya system det gemensamt att de kan minska antalet härdningssteg samtidigt som de syftar till att åstadkomma samma fullskiktsprestanda som traditionella lackeringsprocesser”, säger Sircar. Potentiella lacktekniker för låghärdande system För närvarande är 2K-polyuretaner den ledande tekniken inom låghärdande lacker. Flera icke-isocyanatbaserade tekniker, som 2K-akryl/melamin med oblockerad katalysator, eller 1K-akryl/melamin med blockerad katalysator, har potential att sänka härdningstemperaturerna till målområdet. Andra tvärbindningsstrategier som traditionellt har använts i industriella tillämpningar har visat intressanta resultat under fordonsrelaterade låghärdande förhållanden. I samtliga fall består utmaningen i att förena tvärbindningsteknikens reaktivitet med systemstabilitet och fi lmegenskaper under dessa begränsade härdningsförhållanden. Ett lovande alternativ är (poly)aspatatkemi, som är tillgängligt via en okomplicerad syntetisk procedur. Det uppvisar positiva resultat när det gäller att åstadkomma mycket goda tekniska egenskaper som hållbarhet och kemisk motståndskraft, även vid härdning i rumstemperatur, tack vare väldigt snabba tvärbindningsreaktioner. Sircar förklarar: ”Detta skapar även möjligheter att framställa lacker med högre andel fast innehåll för att kombinera fördelarna med lägre härdningstemperatur och lägre utsläpp av lösningsmedel.” Framtiden Lätta fordonskonstruktioner kommer oundvikligen att driva innovationen vidare på området låghärdande lacker, material och processer. Och även om vissa tekniska lösningar redan fi nns tillgängliga, så utvecklas det fl er som kommer att övervinna utmaningarna som de nya materialen medför. Det nästa stora steget för att möjliggöra maximala reduktioner av CO2-utsläpp från lacker är att alla delar ska kunna lackeras tillsammans i samma linje. Det skulle innebära att sänka ugnstemperaturen under härdningen av klarlacken. När det gäller elfordon, med tunga batterier under karossen, kommer detta även att kräva en elektrolack med brett härdningstemperaturområde så att batterisystemen med högre termisk massa lackeras jämnt och på samma gång som bilkarossens övriga sektioner. ”På Axalta tar vi vår roll som erfaren och mångårig partner till våra kunder och till hela mobilitetsekosystemet på största allvar. Vi strävar efter att hjälpa dem att uppnå förbättrad produktivitet, lägre VOC-utsläpp, minskad energiförbrukning, mindre avtryck och sänkta driftkostnader. Och vår pågående forskning och utveckling fortsätter att frambringa tekniska lösningar som uppfyller såväl dagens som morgondagens behov”, avslutar Sircar. www.axalta.se www.verko.se 57