TArkitekten Sofia Tjernström ser en önskan hos nä
sta generation arkitekter att kombinera keramikens hårda karaktär med ett mjukare formspråk. Här syns det vinnande bidraget i Nordbyggs tävling Nya ögon på byggkeramik, av arkitekturstudenterna Fanny Tersmeden, Johannes Henriksson och Oscar Landing. stadigt. Så småningom inspirerades ugnarna också av William Morris hantverksideal. Kakelugnen blev återigen ett inhemskt konsthantverk som ägnades mer omsorg än någon annan fast inredningsdetalj. Än idag används keramik i inredningar framför allt i badrum och kök, förmodligen på grund av dess självklara hygieniska fördelar. Men idag är plattor inte heller ovanliga på verandor eller i vinterträdgårdar och visst förekommer spännande, nytänkande kaklade miljöer, inte minst i restauranger som ofta gått i bräschen för experimenterande. En trend sedan en tid tillbaka är stora plattor, så stora att fogarna nästan försvinner och en helgjuten, lyxig känsla uppnås. En annan trend är att keramiken används för att imitera andra material. På senare tid har vi framför allt sett imitationer i marmor och andra typer av sten, men också trä, metall och textil. Här utnyttjar man materialets hållbarhet och låter det ersätta material som är mer känsliga för slitage utan att kompromissa med den estetiska tanken. HUR SER DÅ framtiden för det keramiska materialet ut? Vi är inte längre beroende av vad som kan tillverkas på plats av lokala råvaror och skickliga hantverkare. Idag finns hela världens utbud att tillgå överallt. Just detta, tror jag, ökar vår längtan efter det äkta och det unika. Starka trender inom arkitektur och inredning handlar nu om naturmaterial och om hantverk. Inte sällan stoltserar en, åtminstone till synes, handdrejad liten vas på soffbordet i inredningsreportagen. I FRAMTIDA INREDNINGAR ser jag lerans formbarhet och keramikens oändliga dekorativa potential. Keramik är så mycket mer än en ytbeklädnad av fyrkantiga plattor. Ett så plastiskt material kan formas till inredningsdetaljer som hängare, hyllor … varför inte till hela möbler? Screenprint var revolutionerande på sin tid, vilka möjligheter har inte 3D-print? Parallellt med mer form tror jag på mer dekor. Keramik är mycket mer än en lättstädad, blank yta. De estetiska möjligheterna är oändliga och historien en outsinlig inspirationskälla. Även här kan plasticitet och halvtransparenta glasyrer bidra till djup och taktilitet. Jag finner stöd för min spaning i arkitekturtävlingen för studenter om utformningen av ett besökscafé vid Nordbygg 2020. Bland de kreativa tävlingsförslagen uttrycks en önskan att kombinera keramikens hårda karaktär med ett mjukare formspråk, att genom mjuka former påminna om hur byggkeramik är det perfekta materialet för att ge en vägg form och färg utan att förlora en känsla av skala och textur. Lägg därtill att keramiken är hållbar och långsiktig. Därför, mer keramik för keramikens skull! ■ LERA #1 2020 39