BIOINNOVATION 2021 1
STARTUPS I BIOEKONOMIN Stort driv bakom innovatio
nerna som intar marknaden Anna Carlsson och Malin Alpsten, Bright Day Graphene Foto: Emma Angehed Många innovationer faller på vägen mot att bli kommersiella produkter. Så vad krävs för att ta en biobaserad innovation hela vägen till storskalig tillverkning? Svaret finns hos de bolag som har fått tidig stöttning av BioInnovation, och nu står beredda att snart inta marknaden. Finansieringsfrågan är en nyckel i början, menar Nils Hannerz, näringspolitisk chef på IKEM. Han har följt flera startupbolag med biobaserade innovationer: – Att få långsiktigt stöd från BioInnovation gör att startups har en chans att koncentrera sig fullt ut på marknadsdialog och teknikutveckling. Men det innebär också utrymme för att jobba ihop ett team som är trovärdigt för framtida investerare, säger han. Ett bra exempel är Bright Day Graphene. Företaget har till skillnad från många andra gjort Nils Hannerz, IKEM Foto: Bengt Säll 4 en stor del av grundforskningen inom bolaget. Tid igt fick de stöd av BioInnovation för att testa om det går att massproducera biobaserat grafen baserat på lignin som är både mer högkvalitativt och mer hållbart än det som utvinns ur kol brytning. Första steget i hypotesprövningen var lovande och projektet gick vidare. – Nu letar vi efter kommersiella tillämpningar av materialet i tätt samarbete med kunderna. I skrivande stund testar vi i ett projekt inom BioInnovation, där också OptiPack och AlfaLaval medverkar, om det kan användas som för pack ningsbarriär och antibakteriell yta. Industriprocesser tar tid att bygga och är kopplade till ett stort risktagande, så det är svårt att få med sig privat kapital från start. Stödet från BioInnovation är en förutsättning för att skala upp, säger Malin Alpsten, vd för Bright Day Graphene.