AI Årsredovisning 2019 1
Under 2020 och 2021 förutses andelen laddbara for
don samt helelektriska fordon öka på samtliga marknader där Hedin Bil verkar. SVERIGE Nya personbilar i Sverige ökade med 0,1 % under 2019 jämfört med 2018. Hedin Bil stod för nästan 23 % av den totala personbilsförsäljningen av de märken vi representerar. Detta är en minskning från 2018, då Hedin stod för 25 %. Till följd av den nya fordonsskatten som introducerades 1 januari 2020 blev december månad en rekordmånad med nästan 50 000 nya bilar registrerade. Fordonsskatten på personbilar och lätta lastbilar har höjts i flera omgångar under bara 1,5 års tid, vilket skapat en stor ryckighet på marknaden. Sedan Bonus malus-systemet infördes blev det rekord för laddbara och elhybrider. Totalt stod dessa drivmedel för nästan 20 %, upp från 14 %. Lätta lastbilar minskade med 5 % under 2019 jämfört med 2018. Hedin Bil stod för drygt 19 % av den totala försäljningen av de märken vi representerar. En minskning med ca 1 % från 2018. Lastbilar ökade och nådde ett rekordår under 2019, med en ökning på 7,2 % jämfört med 2018. Hedin Bil stod för 34 % av Mercedes-Benz lastbilsförsäljning, en minskning från 2018 då vi låg på ca 37 %. Notera att andelen för personbilar och lätta lastbilar kan bli något missvisande pga. alla förregistrerade fordon. NORGE I Norge minskade totalmarknaden med 3,8 %. Hedin Automotive representerad av Bavaria Norge och Porsche Norge minskade 22 % jämfört med föregående år. Under Q3 tillträdde Bavaria Norge AS BMW-anläggningar i Ålesund, Molde och Kristiansund av Brages Bil AS. Detta bidrog till att BMWförsäljningen ökade med 4 %. Hedin-gruppen stod för nästan 28 % av den totala försäljningen av de märken vi representerar. Det blev en minskning från nästan 35 % under 2018. BELGIEN 2019 blev året där alla NEDC 2.0-bilar skulle registreras före 1 september. Till följd av detta ökade försäljningen något och under 2019 var fordonsmarknaden i Belgien stabil jämfört med 2018, med en ökning på 0,1 %. Hedin Automotive ökade sin marknadsandel för Mercedes-Benz. För personbilar stod Hedin Automotive för 15,6 %, en ökning jämfört med 2018 då andelen var 15,1 %. Registreringssiffrorna visar att marknadsandelen för Plug-in-personbilar ökade från 2,4 % till 3,2 %. Då Belgien traditionellt är en dieselmarknad medförde snabba skift i köpbeteendet att leveranstiderna blev långa. På lätta lastbilar ökade Hedin Automotive sin andel till 15,5%, en ökning jämfört med 2018 då andelen var 13,8 %. På tunga lastbilar stod Hedin Automotive för 9,4 %, en ökning jämfört med 2018 då andelen var 8,2 %. TOTALMARKNAD 14 I.A. HEDIN BIL AB / ÅRSREDOVISNING / 2019