VVS-Fabrikanterna vill se fler investeringar i av
loppsreningsverk. ”Läckorapport visar att svensk media förra året rapporterade om 458 olika vattenläckor på ledningar, som de kommunala VA-organisationerna ansvarar för.” Stora delar av det nuvarande ledningsnätet i Sverige börjar nå sin tekniska livslängd. VVS-Fabrikanternas Läckorapport visar att svensk media förra året rapporterade om 458 olika vattenläckor på ledningar, som de kommunala VA-organisationerna ansvarar för. Mörkertalet bedöms dock vara betydligt större. VVS-Fabrikanterna efterlyser nu skyndsamma investeringar för att förebygga större skador. – Det finns ett årligt investeringsbehov på drygt 30 miljarder kronor i VA-nätverket. Men själva investeringstakten har man räknat fram till ungefär 20 miljarder per år. Där har du då ett glapp på 10 miljarder 20 kronor. Att betala av den här underhållsskulden är väldigt viktig eftersom det är grunden för att vi ska ha en fungerande och säker infrastruktur på VA-sidan, säger Jonny Hellman. Var är problemen som störst? – Problemen finns i hela landet och en bidragande orsak är ett åldrande ledningsnät där stora delar byggdes under 50-, 60-, och 70-talet. Produkter har en begränsad livslängd plus att belastningen ökar genom förtätningen av städerna och en växande befolkning. VVS-Fabrikanterna vill också lyfta fram kompetensbehovet i branschen. En personalbrist som finns både i tillverkarledet och hos kommunerna. En annan viktig fråga för organisationen är den så kallade VA-klyftan. – Det kan i dag vara fem gånger högre VA-taxa i de kommuner där avgifterna är som högst jämfört med dem där den är som lägst. Det finns en risk att det här blir en kvalitetsfråga mellan kommunerna och så borde det rimligtvis inte vara. Hur motiveras den här skillnaden från kommunerna? – Kommunernas utmaning är att VA-taxan ska täcka investeringarna avseende förnyelse och underhåll för VA-systemen. Där finns det á FRAMTIDENS VA 2023