Det finns ett årligt underhållsbehov på 30 miljar
der i va-nätverket. Men bara 20 miljarder satsas årligen vilket leder till en underhållsskuld. ”Nu får vi extremväder med mycket kortare intervaller, och de blir mycket kraftigare än vad man har dimensionerat för tidigare” á begränsningar: Man får inte göra vinstuttag och inte heller fondera pengar en längre tid än tre år. Det gör att det blir ganska svårt för kommunerna att planera arbetena. När det uppstår problematik eller när man behöver bygga ut systemen finns det en risk att man måste chockhöja VA-taxan i den kommunen, säger Jonny Hellman. Hur går ni till väga när ni jobbar med den här typen av frågor? 22 Vi vill ha en dialog med alla för att identifiera vad som behöver göras. Vi har till exempel ett samarbete med ME (maskinentreprenörerna och RGF (Svenska Rörgrossistföreningen) som vi benämner VA-Fakta. Vi vill skapa en bra och konstruktiv dialog med politikerna, både förse dem med fakta, men också ha dialog om vad och hur man kan göra. Analysera hur lagstiftningen ser ut? Kan vi via justeringar i lagstiftningen förebygga den här typen av problemställningar? Jonny Hellman har ett specialintresse för miljöfrågor och hållbarhet. Det är också några av VVS-Fabrikanternas prioriterade fokusområden som blivit extra aktuellt under sommarens extremväder med många översvämningar och läckage. Är det här en fråga om underdimensionering eller äldre system? – Jag skulle säga att många av de här systemen är dimensionerade för extremväder som inträffar sällan. Nu får vi extremväder med mycket á FRAMTIDENS VA 2023