MES 1
MEDIA, REKLAM & PR Internationella Handelskammare
ns, ICC, globala marknadsföringskommission har lanserat särskilda principer för automatiska prenumerationsförnyelser. Günter Mårder är vd på Företagarna medan Christina Sahlberg är sparekonom hos Compricer. Nu har duon skrivit en bok tillsammans. TVÅ AV SVERIGES FRÄMSTA EKONOMIPROFILER AKTUELLA MED NY BOK OM ATT SPARA PENGAR FOTO: PRESSBILD Günther Mårder, ”Sveriges snålaste man”, och sparekonomen Christina Sahlberg har skrivit en bok ihop. I Spara pengar får vi experternas 323 bästa tips för att förbättra ekonomin – något som är högaktuellt för många svenskar just nu. På kort tid har det blivit mycket dyrare att leva och många försöker hitta sätt att minska sina kostnader, leva billigare och få mer pengar över. Det här är högst påtagligt för Günther Mårder och Christina Sahlberg i deras arbeten som vd för Företagarna respektive sparekonom på Compricer. De ville skriva en bok ihop för att få möjlighet att hjälpa fler att få en hållbar ekonomi. – Uttrycket ”många bäckar små” känns torrt och präktigt men är faktiskt sant. Det är ofta de små förändringarna som över tid ger de stora effekterna, säger Christina Sahlberg och Günther Mårder fortsätter: – Vår bok riktar sig till alla. Oavsett om du vill få mer över till det allra mest nödvändiga, eller vill kunna göra fler meningsfulla saker eller vill spara inför framtiden. Våra 323 tips i boken spänner över alla områden som berör vardagen, från boende och transport till mat och nöjen. Tipsen är konkreta och passar många olika målgrupper och livsvillkor. – Så boken är som ett smörgåsbord där du väljer de tips som passar dig här och nu. En del tips kräver lite större ansträngning, men ofta handlar det om enkla förändringar, inflikar Christina Sahlberg. ® Dessutom kan gratis eller rabatterade provperioder som automatiskt övergår till förnyade prenumerationer ge konsumenter en enkel möjlighet att prova på varor eller tjänster. I syfte att underlätta företags ansvarstagande har Internationella Handelskammarens, ICC, globala marknadsföringskommission nu lanserat särskilda principer för automatiska prenumerationsförnyelser. De globalt giltiga principerna är fritt tillgängliga och finns även i svensk översättning. ICC värnar om ansvarsfulla, ärliga, hederliga och transparenta marknadsföringsmetoder. Därför avråds annonsörer starkt från användningen av metoder som avsiktligt manipulerar konsumenter att omedvetet registrera sig för automatiska prenumerationsförnyelser (till exempel genom att skicka obeställda produkter), eller som på ett oetiskt sätt snärjer in konPRINCIPER FÖR AUTOMATISKA PRENUMERATIONSFÖRNYELSER SKA VÄGLEDA FÖRETAGS ANSVARSTAGANDE FOTO: PEXELS Automatiska prenumerationsförnyelser är populära och fördelaktiga för konsumenter, eftersom de erbjuder bekvämligheten att inte ständigt behöva förnya avtal för köp av varor eller tjänster som konsumenten i fråga regelbundet använder. sumenter i automatiska avtalsförlängningar genom att göra det svårt att avbryta prenumerationerna. I papperet listas fem centrala principer som annonsörer kan tillämpa för att undvika oetiska förfaranden. • Tydliggörande: Det bör tydligt framgå i reklam- och marknadsföringsmaterial när varor och tjänster erbjuds som automatiska prenumerationsförnyelser, till skillnad från engångsköp. • Samtycke: Marknadsförare ska i samband med att ett avtal träder i kraft samla in konsumentens samtycke till de väsentliga villkoren som gäller för en automatisk prenumerationsförnyelse. • Skriftlig bekräftelse: Konsumenten ska få bekräftelse i ett varaktigt format gällande de väsentliga villkoren för den automatiska prenumerationsförnyelsen, inkluderat information gällande uppsägningsvillkor och hur prenumerationen avbryts. • Uppsägning: Att avbryta en prenumeration med automatisk förnyelse ska vara enkelt. • Aviseringar: För längre automatiska förnyelsevillkor (till exempel årliga prenumerationer), ska konsumenten ges möjlighet att få aviseringar innan de debiteras för att fortsätta ta emot varorna eller tjänsterna. ® 33