Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34 Ska en golfbana drivas kommers
iellt? TEXT: LARS-ÅKE PERSSON Det blir allt dyrare att bygga en golfbana. Så dyrt att vi idag börjar se en ny trend, vid sidan av de traditionella klubbarna. Det är att företag går in och bygger ba nor på rent kommersiella grunder. Är det framtidens melodi? Är det fult att tjäna pengar på andras golfspel? Frågan ställer vi eftersom det i en tid när det kostar om kring 10 miljoner kronor att bygga en golfbana börjar bli så dyrt att klubbmedlemmarna tvekar att fortsätta spela golf i sin egen klubb och i stället väljer »brevlådeklubbarna» med låga årsavgifter. Frågeställningen kommer också av att en förändring är på väg inom golfbanesidan. Allt vanligare börjar det bli att företag bygger en golfbana och skriver avtal med en golfklubb om rätten att disponera vissa spelrätter på banan och på det sättet, på sikt, gör en god vinst på golfbanan. Pengar som klubben delvis står för och där övriga intäkter, som reklam, greenfee, branschgolf osv, oavkortat ramlar ner i det kommersiella företagets djupa fickor. Ringenäs Golfklubb är ett bra exempel på den här ut vecklingen. Bakom den nya banan ca 2 km från Tylösands- banan, ligger bolaget Tylösand Design AB. När en av delägar na, Owe Särnunger, startade företaget 1984 på våren, så var det för att tillverka Tylösands- grillen, en grillvagn för hem mabruk. Rekordbygge Numera är det golfbanan i Ringenäs som är det domine rande inslaget i företaget. Ef ter ett hastigt beslut skaffade företaget mark och byggde en 18-håls golfbana därför att kö erna på grannklubben Tylö sand var så långa. Det gick vis sa perioder knappast att kom ma ut på banan. Bygget tog ex akt ett år att färdigställa. Rekordsnabbt och i ett tempo som en normalt startad golf klubb som jagar finansiärer inte har en chans att hänga med i. Företaget har nu gjort ett av tal med en golfklubb, Ringenäs GK, om att klubben dispone rar ett visst antal spelrätter på banan, ca 700, och för det be talar klubben 1.600 kr/spelrätt till företaget. - Det är en bra och smidig lösning, säger Owe Särnunger. Dels ger vi folk som köat på Tylösand, och dels alla dem som inte fått plats i andra golf klubbar, chansen att börja med golf, och dessutom. är det bil- ligt för klubben. Medlemmar na betalar inga stora kapitalin satser. Vi står för riskkapita let. Medlemmarna i Ringenäs betalar en årsavgift till klubben på 1.800 kronor, varav 1.600 alltså är spelrättsavgiften. De övriga 200 kronorna behåller klubben för att kunna betala avgiften till SGF och dessutom täcka de administrativa kost naderna klubben kan tänkas ha för sina medlemmar, säger Owe Särnunger, Tylösand Design AB har byggt banan, anställt en in struktör, Anders Israelsson, samt en greenkeeper och övrig nödvändig personal. Sånt kos tar, och det räknar företaget med att ta in genom att sälja reklam på banan, och genom greenfeespel. - Jag uppskattar att driften och banskötseln kostar unge fär 900.000 kronor per år, allt så ungefär så mycket som Ringenäs GK betalar för att få hålla till på banan. Det är rim ligt, menar Owe. Svenska Golfförbundet har naturligtvis tittat på och blivit uppmärksammad på den här utvecklingen. I princip finns inga invändningar - Jag vill betona att SGF ännu inte har någon officiell åsikt, men personligen ser jag inget fel i det här i tider när en golfbana börjar kosta runt 10 miljoner och det måste fram mycket kapital. Svenska Golf- förbundet vill gärna ha kon trollen över golfsporten som sådan, inte hur golfanlägg ningarna landet runt drivs, sä ger Patrick Enckell i SGF:s styrelse. - Jag skulle kunna tänka mig att man i framtiden går så långt att man auktoriserar ba norna. Att SGF:s sakkunniga bansektion besiktigar banorna och ser till att banan blir god känd för anslutning av golf klubbar. Det kan vara en eller flera klubbar på samma an läggning. Jag kan också tänka mig att vi vill vara med när klubben gör upp sitt avtal med företaget som äger banan, sä ger Patrick Enckell. Öppna ögon Harald Stålberg är skattmäs tare i SGF. Han säger: - Klubbar som sluter avtal med kommersiella intressen måste ha klart för sig vad de gör, så att de_går_in i avtalet En av många banor under byggnad är Ringenäs strax norr om Tylösand. Här bygger man något som nästan blir en dub- belgreeh för hål 4 och 9. Ringenäs är ett av exemplen på den »nya tidens golfbanor». FOTO ANDERS-JANSON
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88