Nöjesnytt Växjö 1
NOTISER BARNCANCER TRAMPET 2016 E n dag i maj 201
2 fick polisstudenten, eldsjälen och hobbycyklisten Pierre Davidsson en idé: han skulle starta en insamling för barncancer genom att få folk att motionera samtidigt. Så föddes Barncancertrampet, och den 20 augusti är det dags för årets upplaga. Första året lockade Barncancertrampet 600 deltagare i Växjö och man samlade in över 120 000 kronor till Barncancerfonden. Andra året, 2013, arrangerades Barncancertrampet på fem orter och samlade in 240 000 kronor till Barncancerfonden. De lokala arrangemangen hade mellan 100 och 600 deltagare. Sedan starten har man legat ganska stadigt när det gäller antalet deltagare och man har genom samlat in stora summor till cancerforskningen. Barncancertrampet är numera ett etablerat begrepp och har dessutom spridit sig till flera orter runt om i Sverige. Billy Ydefjäll på Ride of Hope, som även i år arrangerar evenemanget, förklarar hur det hela går till: –Barncancertrampet är ett cykelevenemang där alla är välkomna, oavsett ålder, träningsstatus eller vilken typ av cykel man har. Den 20 augusti kl.10.00 samlas alla deltagare i Strandbjörket och sen cyklar man fyra mil runt Växjö, eller hur långt man nu vill; en del tar hela dagen på sig, en del cyklar bara en bit av sträckan och bryter sen. Man betalar 100 spänn för att vara med och alla pengar går oavkortat till Barncancerfonden. Banan är 20 km eller 40 km på cykelbanor och på vägar med lite trafik enligt en fast runda som kommunen lagt, på ett underlag som kan variera mellan asfalt och grus. Självklart kan man ta genvägar där man känner för det och man bestämmer helt själv hur och hur långt man vill cykla. –Det är viktigt att påpeka att Barncancertrampet inte är någon tävling eller ett lopp, utan en manifestation vi gör för de som har det tuffare än vad vi har det och som kanske inte kan vara med nu. I år är mini-Vättern på plats också. Under deras överinseende kan barnen köra en slinga på 2,1 km runt lagunen vid Strandbjörket och efteråt får de en medalj och diplom från Vätternrundan i Motala, säger Billy. Föranmälning sker via www.barncancertrampet.se, men det går också att anmäla sig på plats. Anmälningsavgiften är 100 kr, medan en familj om fyra personer betalar 250 kronor. ■ TEXT: OLA KARLSSON D CITY TRAFIKSKOLA EN KOMPLETT TRAFIKSKOLA en 2 juni öppnade en helt ny trafikskola i Växjö. City trafikskola ägs av Ulrika Zetterberg, och huserar i en mysig liten villa mittemot Kungsmadskolan. Det är en komplett trafikskola med samtliga kurser du behöver för ett B-körkort. Där har man både teorisal med plats för 20 personer, kök och ett studierum. Det känns mysigt och hemtrevligt, precis som Ulrika vill ha det. Efter att hon jobbat på andra trafikskolor ett par år så har hon nu tagit steget och startat eget. –Jag utbildade mig till trafiklärare för strax över två år sedan. Läraryrket har lockat mig länge. Tidigare har jag jobbat inom handel i många år. När jag var mammaledig såg jag att nästan alla trafikskolebilar körde förbi vårt hus; det finns en liten lutning där. De kan öva start i backe och jag tror att det var där idén föddes. Dessutom är jag mer praktiskt lagd så trafiklärare kändes som en bra kombination. Nu får jag utöva både och, genom att hålla i teorikurser och vara ute på fältet så att säga, berättar Ulrika. Det tog bara ett par år inom yrket innan Ulrika bestämde sig för att hon ville starta eget. Dels för att hon kände att det var något hon faktiskt kunde göra på egen hand, dels för att hon ville ha utmaningen och en chans att utvecklas som person. –När jag inte är ute och kör får jag också sköta det administrativa. Det är mer omväxlande och roligare att få vara sin egen, säger hon och ler. Ulrika anpassar utbildningen efter vad eleven behöver och efter en utbildningsplan. Allt för att eleven ska slippa ta en massa onödiga lektioner. Dock är det 16 moment som är obligatoriska att gå igenom. För närvarande är man två stycken lärare på City Trafikskola, förutom Ulrika även Micke Winton, som har 10 års erfarenhet och är en väldigt omtyckt trafiklärare. De har fått en bra start med en välbesökt handledarkurs och många har hört av sig och velat komma. Dessutom skadar knappast läget, precis vid Kungsmad och med Katedral och Teknikum nästgårds. På frågan om varför man ska välja just City Trafikskola svarar Ulrika med ett leende: –Det finns många anledningar. Våra bilar är Skoda Fabia 2016, sportmodellen, som är väldigt lättkörda. Med bra komfort och sikt. Som halkbana har vi valt Olofström, vilket innebär att eleven då får extra körerfarenhet vid landsvägskörning och omkörning på vägen dit och hem, utan extra kostnad. Dessutom har vi tio minuter extra mellan lektionerna, för att ta oss tid om eleverna har några frågor efter lektionen. Vi har även möjlighet att i vissa fall hämta upp de elever som behöver det utanför lektionstid. Och sist men inte minst priset; “vi tål att jämföras”. ■ TEXT: OLA KARLSSON 88 | nöjesnytt