Cirkulera 1
på den svenska försäljningslistan under 29 veckor
1997–1998, varav fyra veckor på förstaplats. Och Cue lever fortfarande i allra högsta grad, var någon annan på scenen som faktiskt upplevde de där känslorna. Men man kanske lärde sig något berättar Niklas: – Ja, men sedan den andra skivan kom 2006 har det bara varit jag som är Cue. Jag saknar musiken, men den har alltid hamnat lite vid sidan av allt det andra jag sysslar med. Jag släppte den första plattan 2000, den andra 2006, den tredje 2013...så jag tänker att 2020 någon gång kanske det kommer en till Cue-platta (skratt). Niklas Hjulström har tidigare hunnit vara chef för Angeredsteatern och konstnärlig ledare vid Folkteatern i Göteborg, så rollen som ytterst ansvarig för Västmanlands Teater är inte helt ny för honom. Vad är det som lockar med att vara chef? – Kedjan som är ”ax till limpa” blir ännu längre. Som skådespelare kommer man in långt senare i processen. Men som chef startar den redan med att jag och mina kollegor sätter oss ner och funderar: vad är det egentligen vi vill berätta? Vi kommer till exempel att göra en uppsättning om den stora branden som drabbade Västmanland 2014, och den gör vi helt från grunden. Nästa år kommer jag och några till att bege oss ut och prata med folk som drabbades av branden, berättar Niklas. – Efter det ska vi se till att anlita en författare, en scenograf, någon som gör musiken, någon som castar föreställningen…den beräknas ha premiär först hösten 2018. Så det blir en väldigt lång process och det är oerhört roligt att kunna vara med på hela resan, fortsätter han. Hur kommer Teater Västmanlands publik märka att Niklas Hjulström är ny chef? – Man kommer att märka att jag är en folkteatermänniska i grunden. Jag vill att det ska vara låga trösklar i teatern, publiken ska kunna relatera till det de ser. Teater och kultur ska vara som en slags flygsimulator, brukar jag säga. Som publik ska man vara med om hela flygturen – man kanske till och med kraschar – men efteråt ska man kunna kliva ur salongen helskinnad eftersom det av att ha sett det, säger Niklas. – Teater och kultur ska medverka till att öka halten av empati i vår värld. Empati är att kunna känna med en annan människa, och det kan vara svårt om man inte har varit i närheten av vissa känslor själv, fortsätter han. NIKLAS HJULSTRÖM Ålder: 54. Bor: Stockholm. Familj: ”Sambo och tre barn”. Yrke: Skådespelare, teaterchef, regissör, musiker. Är sedan den 1 juni 2016 chef för Västmanlands teater i Västerås. Tre favoritsaker med Västerås: 1. ”Att det är så nära till allt. En gång hade jag ett ärende att göra på Stora torget, men jag hade bara tio minuter på mig så jag sa till en kollega att jag inte skulle hinna. Då fick jag höra att, jo, det skulle jag. För det var så nära! Så är det inte i Stockholm direkt”… 2. ”Det finns många småbutiker som är trevliga här i staden har jag märkt. Det är inte bara de vanliga, stora kedjorna”. 3. ”Det är en fantastisk stad för entreprenörer. Det är ett myller av entreprenörer här som är helt otroligt.” rån personlig empati är steget inte långt till att måna om vår natur. Niklas Hjulström är miljömedveten på det privata planet – och menar även att kultur i stort har en viktig roll att spela i att skapa och forma miljödebatten: – Vi har ett miljötänk i det mesta vi gör här på teatern. Vi tänker på vilka bilar vi kör, och vad vi serverar i caféet. Vi kommer nu även att ersätta alla pappersaffischer med LED-skärmar, eftersom det är mer hållbart i längden, säger han. Kan teatern spela en roll även i valet av pjäser man sätter upp? – När det gäller barnföreställningar är det lätt att ha ett klart miljöperspektiv. Vi kommer att göra ”Robin Hood” till våren, som handlar om en oas som från början tillhör alla men som hotas att förstöras av ekonomiska intressen. I en sån story finns det ett miljötänk. Med vuxna pjäser är det lite svårare. Hur tänker du på miljön rent privat? – Jag har ingen bil, utan åker tåg. Sen sopsorterar jag hemma, och försöker påverka de andra i bostadsföreningen att skärpa sig om det behövs. Jag är i och för sig tillsammans med vice ordföranden i bostadsföreningen, så det kanske har lite med det att göra… (skratt) Niklas Hjulström tittar ut över den blomstrande Stadsparken i Västerås från sitt arbetsrum på andra våningen av teaterbyggnaden. Sen kommer han att minnas ett citat från en gammal Beatles-legend – några ord som summerar hur Niklas tycker att de flesta bör tänka när det gäller miljön: – John Lennon brukade säga ”Think global – act local”. Det är så jag känner. CIRKULERA #3 2016 | 7 F