Spegeln Staffanstorp nr 21 2024 1
24 Spegeln Staffanstorp Bilnyhetsbyrån Johannes G
ardelöf CNP AB presenterar: Krönika / Carl-Ingemar Perstad Dags för en svensk klassiker? (M i a m i – U S A) När grannarna frågar mig om Sverige är det inte i första hand Abba, Ikea eller kungahuset man är nyfikna på. Nej, det är vilken svensk bil som är värd att satsa på som klassiker. Många har barndomsminnen med koppling till svenska bilar och vill återuppleva dessa. Kanske hade föräldrarna en Volvo 740 Wagon som kom till sin rätt när basebollaget spelade bortamatch eller så minns man grannfamiljens öppna Saab med nyckeln mellan framstolarna. • • • Högst i kurs bland mina amerikanska grannar står svenska cabbar och man pratar varmt om Saab 900 med tygsufflett - helst i gult. Men det kan bli tufft att hitta då bara 300 exemplar lackades i den eftertraktade kulören som fick tilläggsnamnet Monte Carlo. Mina vänner blir dock något konfunderade när jag berättar att cabben inte alls byggdes i Trollhättan utan av finländska Valmet. • • • Tja, många gånger undrar jag om inte jänkarna förväxlar Sverige med Schweiz. Speciellt när man börjar tala om höga alper, joddling, alla banker och förmögna invånare. Europas geografi är inget högprioriterat ämne i den amerikanska grundskolan. Men när jag i samma veva nämner att vi är senaste NATO-medlemmen fattar man var landet i norr ligger och någon har faktiskt sovit på ishotellet i Jukkasjärvi. • • • Saabfolket drömmer dock inte bara om de taklösa underverken. Även sista årsmodellen av 9-5 ligger högt i kurs men problemet är att hitta reservdelar. Det behöver man dock inte tänka på med den fullvuxna suven 9-7X som i grund och botten är en förklädd Chevrolet Trailblazer. När jag påpekar att det inte är en äkta Saab utan en Cheva som bytt kylaremblem så protesterar man högljutt och det beror inte minst på motorn. V8:an på sex liter levererar 394 hästkrafter och det väger tyngre än varumärket. • • • Volvofansen pratar i stället ljuva minnen från tiden man ägde 760 och 960-modeller och dessa beskrivs närmast som evighetsmaskiner. Den nästan lodräta bagageluckan fick lastrummet att svälja det mesta och en granne beskriver glatt hur han fyllde bilen med svärmors möbler när hon flyttade. 760 blev också familjebilen som räddade Volvo efter en tid med stora förluster. • • • Framhjulsdrivna tillika fyrkantiga 850 GLT symboliserade en helt ny epok för Volvo när den lanserades 1991 men blev aldrig någon jättehit på andra sidan Atlanten. Det kom att dröja till 1996 då man introducerade nya V70. Modellens rundare former tilltalade amerikanarna och nu beklagar sig många över att man sålde sin gamla herrgårdsvagn som dessutom stiger i värde. • • • Största värdeökningen ser man däremot på den trevliga cabrioleten C70. Trots att det snart gått tio år sedan sista modellen lämnade bandet är det ingen brist på reservdelar. Värre är det för många nyare modeller där det främst är elektriska komponenter som sätter käppar i hjulen. En svensk klassiker i USA har ingenting med varken cykling, simning, löpning eller skidåkning att göra. Det handlar bara om man ska slå till på en Saab eller Volvo. Har du svårt att välja så varför inte ta en av varje? Carl-Ingemar Perstad, CNP: s USA-korrespondent / © CNP AB