Fokus Solskydd 1
VERRA SKNING AR INTER V JU 3. Solavskärmning året
runt. Tycker du att kunden oftast har kännedom om de utmaningar och möjligheter som solen skapar under vinterhalvåret? Nej, generellt har inte kunden/inköparen av solskydd och för den delen allmänheten, kännedom om att inflödet av ljus- och energi är så pass stort under vinterhalvåret. De tänker inte på att denlåga solhöjden kräver god avskärmning under vintern. 4. Hur en byggnad används är självklart grundläggande för valet av solskydd. Om man jämför ett kontor, flerfamiljshus och en privatbostad, vilka är de största skillnaderna i projekteringen? – I en projektering för en kontorsbyggnad är temperaturregleringen viktig då den innebär en stor energikostnad. Invändigt, själva interiören ska upplevas som en behaglig miljö att vistas i och där ett lämpligt ljusinflöde och en utblick genom ett fönster ger de bästa förutsättningarna för en god arbetsmiljö. En stor betydelse har också våningsplan för både kontor och flerfamiljshus med tanke på tidsstyrning för att undvika skadegörelse exempelvis i skolor och butiker. I flerfamiljshus där många människor bor och där många har skiftande åsikter om exteriören, exempelvis bostadsrättsföreningar så gäller det att komma överens om en estetisk enighet så inte exteriören blir för spretig. För boende i en privatbostad har de estetiska frågorna som färg och modell ofta högst prioritering. Insynsskydd är ett område som är viktigt samt givetvis produkterna för ”Outdoor living”. ”Outdoor living” kommer att bli ännu större framöver. Jag tror att efterfrågan på solskyddsprodukter anpassade till ”Smartahem” lösningar kommer att fortsätta öka. 5. Om du kikar i kristallkulan; vilka trender ser du kring solskydd de närmaste 5 - 10 åren? – Jag tror att utvändiga, effektiva solskydd blir ännu viktigare de närmaste åren med tanke på energibesparing. För invändiga avskärmningar så kommer betoningen att främst ligga på rätt ljus och genomsikt. ”Outdoor living” kommer att bli ännu större framöver. Jag tror att efterfrågan på solskyddsprodukter anpassade till ”Smarta-hem” lösningar kommer att fortsätta öka. Vi får till exempel kund frågor där man primärt undrar om vi erbjuder solskydd som går att styra med mobilen. Vilken typ av produkt blir sekundärt och funktionen viktigare. Det känns ju egentligen lite tveksamt, men kanske något att vara uppmärksam på. 6. Vilka är de största utmaningarna för solskyddsbranschen i framtiden? – Jag kan inte tala för hela branschen då vi inte arbetar med projekt utan endast mot slutkund; privat- eller företagskund.Vi tror att höjd kunskapsnivå blir ett krav, i och med att solskyddsprodukter blir alltmer tekniskt avancerade. Dels via internutbildning (som utmaningen är att avsätta tid till), dels att kanske mer in genjörer/tekniker ska attraheras till branschen? Vi tror också att mer teknisk support från leverantörerna blir nödvändig, både till oss som enskilda återförsäljare, och direkt till slutkunderna. 7. På vilket sätt följer branschen trenderna? – Nu är ju solskydd inga säsongsflugor så det är inga kortvariga trender på denna typ av produkter eftersom det är varor som ska fungera i flera år. Men utvecklingen går mot ökad trendkänslighet då de invändiga produkterna blir alltmer av inredningskaraktär. Nu säljer man rätt mycket på att solskyddet även ska vara dekorativt. Solskyddet ska fylla flera behov som insynsskydd och värmeavskärmning. u 47 FOKUS SOLSKYDD 2022