Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | motor Rebell i nya kläder T
ext:Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB Foto: CNP AB Toyota C-HR är en rackarunge som bryter vanor och utmanar traditioner. Rebellen släpptes lös 2017 och alla belackare som fastnat i gamla invanda mönster trodde att det skulle bli en kortvarig sejour. Men bilen blev en braksuccé och nu är det dags att lansera andra generationen. Även denna rullar mot strömmen eftersom drivlinan inte är helelektrisk samtidigt som designen tar ut svängarna mer än hårnålskurvorna på Ibiza. Att vi befinner oss på den spanska partyön är givetvis ett smart drag av Toyota som profilerar nya C-HR som en sprudlande och energisk festprisse för glada ungdomar. Men det är faktiskt lika osant som att påstå att Ibiza enbart är ett berusande partypardis. Det finns alltid två sidor av samma mynt och dagens testbil passar lika bra till barnfamiljer som glada pensionärer. Precis som stöddiga typer i allmänhet har också nya Toyota C-HR en mjuk insida. Här är det fortfarande olika nyanser av grått och svart som gäller, vilket kanske inte är så upphetsande men bidrar till en lugn atmosfär i kupén. Däremot kan man sätta färg på tillvaron genom innerbelysningen - vad sägs om 64 olika kulörer? Det har också tillkommit en hel del politiskt korrekt återvunnen plast och veganläder. Instrumenteringen är en heldigital historia och testbilens rektangulära pekskärm är på 12,3 tum. Man sitter bra i framsätena – däremot är benutrymmet i baksätet fortfarande mediokert eftersom formen trängt sig före funktionen i prioriteringskön. Toyota C-HR är trots allt en rebell som utmanar branschens ramar och regler, vilket ändå är spännande. Motormenyn består av fyrcylindriga bensinare med hybridstöttning på 140 respektive 197 hästkrafter. Vilken maskin man väljer blir förmodligen en penningfråga. Grundpriset börjar från 350 900 kronor för den minsta spisen och vill du ha ytterligare 57 hästar så går det raskt upp med 74 000. Men nu är det ärligt talat som att jämföra äpplen med päron eftersom en liten elmotor på bakaxeln ingår och därmed får vi fyrhjulsdrift på kuppen. Dessutom går vi från en Active till den mer välutrustade Style, vilket gör att exempelvis pekskärmen växer från åtta till 12,3 tum. Den största motornyheten är dock en laddhybrid på 223 hästkrafter som kan bli din för 478 900 kronor och vars batteri ska klara 6,6 mils elektrisk körning. Däremot förlorar du fyrhjulsdriften och 78 liter bagagevolym. Svåra val är en del av livet som rebell. Hjalmarbergmansväg 1b, 70359 ÖREBRO 019-260255 • www.tharnstrom.se Vi servar och reparerar din bil med Europa garanti ! Inkl fri väg assistans. 26