Tidningen Energi 1
Kompetens ”Vi värnar om säkerheten i UTBILDNING E
nergiföretagen har en viktig roll i att anordna utbildningar för att utveckla säkerhetstänk och kompetens i energi branschen. – Vi är lyhörda för de utbildningsinsatser som branschen efterfrågar, säger Viktoria Pussfält, enhetschef för Kompetenscentrum på Energiföretagen Sverige. Kompetenscentrum är den enhet inom Energiföretagen Sverige som erbjuder kurser och konferenser inom olika verksamhetsområden: fjärrvärme, vattenreglering, elhandeln, elnät, företagsledning, kommunikation, krishantering samt flera webbutbildningar både på svenska och engelska. Under 2018 genomfördes ungefär 200 utbildningar. – Vi lyssnar på vad deltagarna vill ha och fångar in det som händer i omvärlden och som kan ha påverkan på våra deltagares företag. Våra utbildningar är i princip alltid fulltecknade, säger Viktoria Pussfält som är ansvarig för Kompetenscentrum på Energiföretagen. Viktoria Pussfält. Kompetenscentrum utbildar lärare i EBR. Input från branschen Kompetenscentrum får input på vad branschen vill ha utifrån medlemsundersökningar, arbetsgrupper, regionmöten och ett råd som arbetar med frågor kring kompetens. Flera av utbildningarna handlar om personsäkerhet, säkra arbetsplatser och att anläggningar ska hålla rätt kvalitet. Energiföretagen står dock inför en utmaning gällande några av utbildningarna inom elsäkerhet. ElnätsBranschens 62 Tidningen ENERGI Nr 2 2019 Riktlinjer (EBR) är elnätsföretagens viktigaste verktyg. Det handlar om branschstandarder som gemensamt utvecklats av företagen i branschen för att konstruera, bygga, underhålla och utveckla elnät i Sverige. Utbildar lärare – Några av våra EBR-utbildningar låter vi andra aktörer genomföra, eftersom vi inte har kapacitet att driva utbildningarna i egen regi här på Energiföretagen. Istället utbildar vi lärare och de får ett komplett utbildningsmaterial från oss som de sedan ska använda när de i sin tur utbildar, berättar Viktoria Pussfält och fortsätter: – Det har kommit till vår kännedom att det finns utbildningsanordnare som i sin strävan att möta kundens önskemål om billigare kurser kortar ner längden och ändrar innehållet på utbildningen, vilket resulterar i att utbildningar inte lever upp till EBR:s ställda krav på kunskapsmål och kvalitet. Höjer kraven I förlängningen betyder det att kursdeltagare inte får den kunskap som är nödvändig, menar Viktoria Pussfält: