VellingePosten nr 13 2025 1
28 Emma Björkegren, en blivande operastjärna från
Skanör Den 30 maj var det många som i snålblåst och regnrisk tog sig till hamnen i Skanör för att se Malmö Opera på en lastbil, en försommar-tradition från Malmö Opera där scenen är på en lastbil som gör turné i Skåne. Årets föreställning var en komprimerad Falstaff, Verdis sista verk och en komedi som bygger på tre verk av Shakespeare, bland annat De muntra fruarna i Windsdor. På scenen stod fyra elever från Malmö Opera Academy. Eftersom Falstaff var sjuk den här kvällen fick ensemblen göra en strålande improvisation för att täcka hans roll. Scenen är en tvättinrättning där tre muntra och effektiva damer arbetar: ägarinnan Mrs Ford, hennes dotter Nanetta, som har ett hemligt förhållande med chauffören Fenton, samt Mrs Quickly. Falstaff, en adelsman som haft sina glansdagar tänker nu sol-och-våra både Mrs Ford och den rika kunden Meg Page, men det går inte alls som han hade planerat. Vellingeposten fick efter föreställningen träffa Emma Björkegren som spelar Mrs Quickly. Emma föddes 1987 i Karlstad, och kom som sexåring till Skanör-Falsterbo där familjen först hade en stuga. Musiken och teatern fick hon med sig som ung, 1994 startade hennes föräldrar, mamma Christel, koreograf och dansare, och pappa Ulf, operasångare, ungdomsteatergruppen Rampljus, och Emma fick tidigt vara med på scen i föreställningarna. Inga kvinnor man skojar i onödan med! Emma Björkegren överst. Emma Björkegren i civila kläder. Musikhögskolan i Piteå. Tillbaka i Stockholm blev det lektioner hos sångpedagog Barbro Marklund, som rådde Emma att söka högre operautbildningar - Mezzosopran har jag varit hela tiden, och nu hade min röst börjat blomma ut och blivit stor och dramatisk. Publiken trotsade både hårda vindar från havet och regntunga skyar för att se opera i Skanörs hamn.. -Det var den tidens banvakt, skrattar Emma, och fortsätter att berätta att hon var aktiv först på Kommunala Musikskolan och senare Kulturskolan Artisten i Vellinge där hon de första åren stod på scen och sedan skrev manus och sångtexter till föreställningarna. Hon fick också motta både Callunas och Vellinge Kommuns stipendium. Gymnasiet gick hon på Heleneholms gymnasium i Malmö och berättar att hon först var helt inställd på att bli musikalartist, för opera tyckte hon var lite tråkigt! Sista året valde hon ändå klassisk inriktning och var med och satte upp Purcells Dido och Aeneas – och beslöt sig för att gå i pappas fotspår med opera. - Någon hörde något i min röst som lät annorlunda och tyckte att jag skulle satsa på det. Efter studenten var jag hemma ett år, och tog sånglektioner för sopranen Karin Mang-Habaschi i Malmö. Hon kom sedan in på Lilla akademins pre-collegeutbildning i Stockholm, och gick Birkagårdens folkhögskola och på Stockholms Operastudio innan hon tog en kandidatexamen med klassisk inriktning på I samma veva gjorde hon en mindre titthålsoperation där man upptäckte en cancertumör på hennes blindtarm. -Livet vändes upp och ner, det blev en stor bukoperation (HIPEC) och jag undrade hur det skulle gå med min sångröst. Men viktigast var ändå att överleva! Emma talar om att hon var sjukskriven hela hösten 2023, men att när hon kunde stå upp och gå igen sökte hon våren 2024 både kandidatutbildningen på SKH (fd Operahögskolan) och masterutbildningen på Malmö Opera Academy, och kom in på båda. I Malmö tar man in fyra elever vartannat år, och Emma var den enda mezzosopranen. Nu går hon där, med Richard Söderberg som mentor, och säger: - Vi som kom in, vi är en grupp som har väldigt roligt och är ett stort stöd för varandra. Emma lovprisar utbildningen som är ett samarbete mellan Malmö Musikhögskola och Malmö Opera. Den ger dem oerhört mycket praktik på Malmö Operas stora scen, och att göra karriär genom detta. - I höst ska jag medverka i Wagners ”Lohengrin” som en av fyra Hovdamer och våren 2026 gör jag Mercédès i Bizets berömda opera ”Carmen”. Har du någon drömroll? -Jag gillar ju operett och Prins Orlofski i Läderlappen, eller en riktigt stor Wagnerroll är två av de många roller jag drömmer om att få göra. Om tio år hoppas jag att jag kan jobba som frilansare och åka runt både i Sverige och i andra länder. Jag vill också tala om för alla att det går att sjunga även med ett stort ärr på buken, jag sjunger bättre nu än innan och är tacksam för livet jag fått. Nu är det på väg att bli en dramatisk mezzosopran av mig, och de växer inte på träd. Att Emmas röst är stark och hon både är dramatisk och har en komisk ådra övertygade hon hela publiken i Skanör om. Vi kommer att höra mer av och om henne framöver! /MacLindhe