Regionalt krisstöd 1
Krisstöden till regionerna 2021 Verksamheternas a
nvändning av krisstöden 2021 – en sammanfattning Redovisningarna av krisstöden visar att kapaciteten till omställning, anpassning och utveckling med anledning av pandemin fortsatt har varit stor hos de regionala kulturverksamheterna. Det vi kan se både utifrån detta underlag och annan uppföljning vi gjort under pandemin är att även om digitaliseringsinsatser pågått under lång tid går det nu att verkligen tala om ett digitalt språng – och det inom samtliga konst- och kulturområden i kultursamverkansmodellen. I våra uppföljningar av kultursamverkansmodellen 2020 har vi också sett att antalet visstidsanställda minskat,4 men vid slutet av 2021 skedde, enligt Myndigheten för kulturanalys, en återhämtning till de nivåer som rådde innan pandemin.5 Detta är något Kulturrådet kommer fortsätta att följa framöver genom den uppföljningsdata vi tar in. Även om antalet visstidsanställda har minskat under pandemin så vet vi att de regionala kulturverksamheterna har kunnat anlita fria professionella konst- och kulturskapare. Nedan redovisas sammanfattningsvis hur verksamheterna inom de olika verksamhetsområdena använt krisstöden 2021. Teater, dans och musik Inom teater, dans och musikområdet har verksamheterna precis som för 2020 bland annat använt medlen till att täcka förlorade intäkter, behålla personal och betala ut löner och arvoden till en bredd av yrkeskompetenser. Den stora majoriteten av verksamheterna inom området lyfter digitala produktionskostnader och insatser för att digitalisera verksamheten, till exempel i form av filmning av produktioner för att lägga upp eller streama på digitala kanaler, inköp av digital mötesutrustning och andra investeringar i digital teknik och infrastruktur. Den digitala omställningen beskrivs också i en del fall rikta sig till skolor i olika former. Flera verksamheter lyfter hur de har fortsatt att försöka nå ut fysiskt till den prioriterade målgruppen barn och unga genom skolverksamhet samt till äldre på äldreboenden – under coronaanpassade former – till exempel med begränsade antal i publiken eller genom föreställningar, konserter och aktiviteter utomhus. Museiverksamhet och museernas kulturmiljöarbete Precis som för teater-, dans och musikområdet har museiverksamheterna använt krisstöden för att täcka intäktsbortfall av olika slag och att behålla personal och betala ut arvoden för pedagogiska aktiviteter. Det har också bedrivits ett omfattande omställningsarbete kring digitalisering genom digital förmedling av ett brett utbud av utställningar och aktiviteter, samt investeringar i digital teknik och möjlighet att erbjuda digitaliserat material kostnadsfritt. När det gäller täckning av intäktsbortfall härrör dessa bortfall framför allt från uteblivna entré-, butiks- och restaurangintäkter, men även lokaluthyrningsintäkter. Krisstöden har också använts till extra bemanning för att säkerställa en minimering av smittspridning i de publika utrymmena samt andra säkerhetsåtgärder som skyddsutrustning och avgränsningar och markeringar i lokalerna. 4 https://www.kulturradet.se/publikationer/kultursamverkansmodellen_uppfoljning/ Uppföljning av ekonomi och personal 2020, hämtad 2022-06-15 5 Faktablad 2022:1 - Kulturens återhämtning (kulturanalys.se) hämtad 2022-06-15. 14/21