Marknad Öresund 1
MARKNAD MÖTER år där blev jag headhuntad till Lun
ds universitet till LU Open i en tjänst där jag arbetade med forskningsprocesser kopplat till kreativitet och digital teknik. Även forskningsprocesser om samhällsutmaningar, vilka man kan lösa med digital teknik. Vidare säger Karin Johansson-Mex att de nyss nämna jobben har varit jätteroliga, då hon har arbetat mycket med finansieringssökande, bearbetning av texter, redovisningar, budgetar, ansökningsskrivande och mycket mer. Men, samtidigt kände hon hela tiden en längtan tillbaka till det handfasta, kreativa, som hon hade ägnat sig mycket åt när hon var yngre. – I mina yngre år gjorde jag väldigt mycket fantastiska, helt galna projekt tillsammans med mina vänner av olika slag. År 2017 fick jag erbjudande om att få köpa Skillinge Teater och i samma veva skulle de omstrukturera på Lund Universitet och de ville att jag skulle bli något fundraiser till några forskare på LTH, vilket jag inte var så sugen på. Jag fick välja mellan den tjänsten eller avgångsvederlag i ett år och köpa Skillinge Teater tillsammans med min dåvarande partner Nils Peder Holm och då kände jag bara ”halleluja” och valde tveklöst det senare alternativet. Karin Johansson-Mex förklarar att lockelsen med att ta över teatern var att ha en egen arena för kreativ frihet där skapandet är ohämmat och skapar en möjlighet för henne att djupdyka in i det lustfyllda och lekfulla. Hon menar att det har varit temat för Skillinge teater sedan de tog över stafettpinnen för åtta år sedan och berättar om teaterns historia och hennes och Nils Peders tid som nya ägare. – Katarina Zäll och Mikael Strandberg var ett par från Stockholm som hade köpt teatern 1995. Skillinge teater är sammansatt av några lador där det tidigare bedrivits djurhållning och när de köpte den var det trampat jordgolv, ingen el och knappt vatten. Mikael Strandberg kom från en högaktad teaterfamilj som har verkat mycket på Kungliga Dramaten i Stockholm och när de tog över började de rusta upp alla dessa stora, slitna lokaler. När de hade gjort lokalerna brukbara för teater och öppnade upp verksamheten, blev det ganska omgående en succé. De drog mycket publik från hela Sverige och många duktiga skådespelare ville vara med i deras uppsättningar. Än idag pratar man om invigningen av Skillinge teater, att den var makalös och att hela teatersverige var där, berättar Karin JohanssonMex engagerat och fortsätter. – Det som hände var att efter fem år dog Mikael i cancer, vilket var oerhört sorgligt och lämnade Katarina ensam där med två små barn och skulle driva teatern själv. Hon var så otroligt stark och körde på ända fram till vi tog över år 2017. Det som är unikt med Skillinge teater är att visionen har för Mikael och Katarina alltid varit att erbjuda lika bra teater på landet som man får i de stora städerna och att absolut inte göra typisk sommarteater i form av fars eller likande. Istället satsade man bland annat på tung, fransk teater av Jean Genet och ännu tyngre föreställningar av Lars Norén. Visionen var att inte kamma medhårs, utan övertygelsen låg i att alla människor, även de på landet, gillar att utmanas, menar hon. Österlen växer med omkring 150 000 människor om somrarna och jättemånga av de som har sommarhus där är väldigt kulturintresserade, menar Karin Johansson-Mex. Därför är tanken bakom verksamheten än idag att de som kommer dit är väl bevandrade inom teatern och Skillinges uppsättningar ska utmana dem. Målet är att man ska gå från en föreställning och tycka att det var väldigt häftigt och att det man såg ligger i framkant inom scenkonst. Samtidigt, är ambitionen att de som kanske aldrig går på någon annan teater än på Skillinge, exempelvis de som bor ute på Österlen, också ska känna att upplevelsen var fenomenal. – Målet är alltså att göra teater som tilltalar många olika typer av människor och att skapa någonting som är kreativt, utmanande, dynamiskt, lite unikt i sitt formspråk och dessutom jobbar vi väldigt fysiskt med koreografi och kroppsliga uttryck. Vi jobbar även oftast med Jonas Åkesson, som är en fantastisk kompositör och skapar musiken åt oss i våra föreställningar. Alla produktioner är ett fantastiskt hantverk, om jag nu får vara opartisk, nämner hon och skrattar till. Skillinge teater har program året runt, men egenproducerar en stor föreställning om året, vilket är en stor produktion som spelas omkring 23–25 gånger under sommaren. Ensemblen och teamet bakom föreställningarna består av ungefär 13–14 personer, säger Karin Johansson-Mex och fortsätter att berätta om hur processen brukar gå till. – Själva idékonceptet brukar vi börja med ungefär ett år innan premiären och då konkretiserar vi vilken berättelse vi är ute efter att berätta och med vilken metodik. Därefter funderar vi över hur vi vill jobba med musiken och det visuella konceptet som vi vill ha och sakta med säkert börjar man jobba sig längre och längre in i materialet, varpå vi brukar ombearbeta manuset ganska mycket. Vi stävar alltid efter att ha ett effektivt manus där vi jobbar mycket med att berätta så mycket vi kan med det kroppsliga, istället för att berätta saker med ord. Fyra av Skillinge teaters produktioner har valts ut av SVT kultur Svenska Dagbladet som sommarsäsongens tre eller fyra bästa produktioner. Detta i konkurrens med alla teatrar i Sverige. Det finner Karin Johansson-Mex stolthet i, då teatern är verksam på landet och har endast varit verksam under hennes regi i åtta år. Samma eloge hoppas de få för årets produktion, som har titeln Amadeus. – Amadeus kommer vi göra med samma koncept som tidigare år, alltså väldigt fysisk och visuell. Vi kommer att vara trogna historien, men med en lite mer experimentellt hållen Amadeus. Den handlar om Amadeus Mozart och att han blev enormt utsatt av Salieri som var så full utav avundsjuka att han inte står ut att bevista den enorma genialitet 16 Öresund